Als je veel zaken te doen hebt, heb je een flinke waslijst. Maar wat heeft het met wassen te maken? Wat is een waslijst?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
1.5K

Het beste antwoord

Vroeger werd er - meer dan nu - door wasserijen aan huis de was opgehaald. Om er voor te zorgen dat alles weer terugkwam moest er een waslijst bij zitten. Voor de meeste huishoudens was dat een lange lijst. Vandaar.
AWM
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een waslijst is een lijst met de te wassen kleding.
Vroeger werd er echt niet iedere dag gewassen, dus als dat gebeurde ,en de was ook nog naar de wasserij ging, moest er een hele lijst mee om aan te geven wat er gebracht was, als je dan een lange waslijst had, had je veel te doen : weken wassen, spoelen, bleken,stijven,mangelen.
13 jaar geleden
Toen men nog geen wasmachine had moest men zelf thuis alles wassen in teilen water. Dat was veel werk. Een andere mogelijkheid was het wassen in handen te geven van een wasserij. Zij kwamen de was bij je thuis ophalen en die moest dan vergezeld zijn van een waslijst waarop je vermeldde hoeveel lakens, slopen, handdoeken enzovoort je deze keer aan hen meegaf. Met die waslijst kon je ook bij terugkomst van de schone was controleren of alles er nog was (want vaak ontbrak er een en ander).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is een metafoor. Waslijsten waren nogal lang.