Is een robot dat geïnspireerd is op een dier eigenlijk wel een robot?

In het van Dale woordenboek staat het volgende:
ro·bot (meervoud: robots)
1(de; m) geheel van werktuigen en machines dat op een mens lijkt.
2(de; m,v) mens zonder individuele trekken die gedwee opdrachten uitvoert.

Een robothond is bijvoorbeeld een woord dat meerdere keren in de pers is geweest (zie : http://www.ad.nl/ad/nl/1013/Buitenland/article/detail/4148002/2015/09/23/Leger-VS-doet-beroep-op-Google-s-robothond-Spot.dhtml).

Maar als ik de definitie lees van het woord robot; dan denk ik dat de premissen tegenstrijdig zijn als er een dier (geen mens) een woord vormt met robot.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Taal
erotisi
8 jaar geleden
Ontleend, wellicht via Engels robot ‘id.’ of Duits Robot ‘id.’, aan Tsjechisch robot ‘id.’, een neologisme dat geïntroduceerd is door de Tsjechische schrijver Karel Čapek (1890-1938) in zijn utopische toneelstuk R.U.R. (Rossum's Universal Robots) uit 1920. Hij leidde het woord af van het zn. robota ‘zware arbeid’, vroeger ‘verplichte arbeid in herendienst’.
Tsjechisch robota gaat met metathese terug op Proto-Slavisch *orbota ‘zware arbeid, slavernij’, waaruit verder o.a. Oudkerkslavisch rabota ‘slavernij’. Dit is een afleiding van de wortel *orb- ‘arbeid’ Ontleend, wellicht via Engels robot ‘id.’ of Duits Robot ‘id.’, aan Tsjechisch robot ‘id.’, een neologisme dat geïntroduceerd is door de Tsjechische schrijver Karel Čapek (1890-1938) in zijn utopische toneelstuk R.U.R. (Rossum's Universal Robots) uit 1920. Hij leidde het woord af van het zn. robota ‘zware arbeid’, vroeger ‘verplichte arbeid in herendienst’.
Tsjechisch robota gaat met metathese terug op Proto-Slavisch *orbota ‘zware arbeid, slavernij’, waaruit verder o.a. Oudkerkslavisch rabota ‘slavernij’. Dit is een afleiding van de wortel *orb- ‘arbeid’

Het beste antwoord

Als je puur afgaat op de beschrijving die Van Dale geeft, dan zou het antwoord nee zijn. Maar de techniek is in ontwikkeling, en taal is in beweging. De omschrijvingen in een woordenboek behoeven daarom geregeld vernieuwing. En daar hoort de term 'robot' ook bij. Want toen deze beschrijving werd samengesteld bestonden er nog geen op een dier geïnspireerde robots, maar inmiddels zijn die er wél.

Tegenwoordig heeft robot een veel algemenere betekenis, en kan elk geavanceerd apparaat dat mechanische arbeid verricht zo genoemd worden.
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor de informatie! Ik hoop dat er spoedig verandering komt in de definitie van het woord robot.