Als je het koppelwoord bij een naamwoordlijk gezegde in verleden tijd zet, is het dan nog wel een koppelwoord?

Ik moet huiswerk maken! Deze keer moet ik het naamwoordelijk gezegde behandelen! Er zijn negen koppelwoorden (Zijn, worden, heten, blijven, schijnen, lijken, blijken, dunken en voorkomen). Ik kreeg bijv. de zin "De winkelier was gisteren heel boos". Is was dan wel echt een koppelwoord omdat het in verleden tijd staat?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Taal
1.8K

Het beste antwoord

Ja, het is en blijft een koppelwerkwoord. Het is het enigste werkwoord in de zin, dus het is de persoonsvorm. 'Was' koppelt 'winkelier' aan 'heel boos'. Zolang het koppelwerkwoord het enigste werkwoord is in de zin, dus ook als het in de verleden tijd staat, is het een koppelwerkwoord.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hartelijk dank. Nu kan ik verder met mijn werk!
M.V.G Rens Janssen

Andere antwoorden (1)

De functie blijft exact hetzelfde, zij het in de verleden tijd. Het werkwoord koppelt het onderwerp aan de toestand (boos, in dit geval).

Toegevoegd na 1 minuut:
Correctie: heel boos
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hartelijk dank. Nu kan ik verder met mijn werk.
M.V.G Rens Janssen