Tegenstrijdigheid in twee speekwoorden. Wie geeft duidelijkheid?

- Hij heeft een grote mond en een klein hartje.-

- Hij heeft een groot hart. -

Zowel het grote als het kleine hart betekend iets als , goeiigheid, vriendelijkheid.
Toch spreken groot en klein elkaar wel erg tegen

Wat kan je dus beter hebben
een groot of een klein hart, in spreekwoordelijke zin.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
31.4K

Het beste antwoord

Je kan gerust tegelijk een groot hart en een klein hartje hebben. Ik heb een groot hart voor iedereen, hou veel van mensen en doe er graag veel voor, en ben erg sociaal.

Maar soms heb ik evengoed een klein hartje, ben ik eigenlijk wat verlegen en wat bang om mezelf helemaal te tonen zoals ik echt ben, met alle kleine en kwetsbare kantjes erbij.

Dus geen van beide hoeven "slecht" te zijn, en ze spreken elkaar dus ook niet tegen, aangezien de betekenis op een ander niveau ligt.

Ik wens je een groot hart toe als je tegenover mensen met een klein hartje komt te staan, en vrienden met een groot hart als je zelf een klein hartje hebt. ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Het kleine hartje is gemakkelijk te breken.
Hij kan dus zo stoer doen als 'ie wil, maar je raakt hem al snel.

In het grote hart is veel plaats voor anderen.
Iemand met een groot hart draagt liefde/vriendschap voor velen met zich mee.

Toegevoegd na 1 minuut:
Je kan dus beter een goot hart hebben, dan een klein hartje waarbij je je constant groot moet houden omdat je niet zoveel kan hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een grote mond is brutaal, een klein hartje is eigenlijk bang.
Dus iemand die wel hard en stoer roept, maar in zijn hart niet zo'n held is.

Een groot hart is iets anders.
Dat is grootmoedig. Vriendelijk en vergevingsgezind.
Met veel plaats voor veel liefde.

Het zijn dus verschillende uitdrukkingen.
Je kan beter een groot hart hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Belangrijkste is je hart op de juiste plaats hebben
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze zijn geen vanbeiden Laaghartig,anders zou je een Hartig woordje met ze moeten spreken,al dan niet van Harte,maar wel zo,dat ze er Hartstikke bang van worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een groot hart hebben betekent dat je in je hart ruimte hebt voor veel mensen, open staat voor iedereen en liefde en ruimte hebt voor andermans problemen en liefde.

Een klein hartje betekent dat je misschien wel heel stoer doet en je heel onverschillig voordoet, maar dat je eigenlijk een lief en beminnelijk persoon bent. Men moet je even leren kennen om daar achter te komen.

Dat is het werkelijke verschil tussen een groot hart en een klein hartje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een klein hartje betekent niet goeïg of vriendelijk oid. maar een hart dat niet bestand is tegen hardheid, gemeenheid, grote mond, dreiging. noem maar op. Hart met een t) is hier meer bedoeld in de zin van hard met een d).