Een paard wordt te koop gezet en beschreven als "pre ruin" - wat wordt daarmee bedoeld?

Als bedoeld wordt wat ik denk, waarom dan niet "hengst" gebruikt?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Taal
9.7K

Het beste antwoord

Pura Raza Española gecastreerde hengst.

Toegevoegd na 49 seconden:
Er bestaan wereldwijd meerdere, hier en daar ook concurrerende, stamboeken die zich bezighouden met de registratie van Andalusiërs ofwel Spaanse paarden. In Spanje bestaat sinds 1967 een officieel, door de overheid erkend, stamboek dat zegt het 'zuivere Spaanse ras' (Spaans: Pura Raza Española of PRE) te vertegenwoordigen. Deze fokorganisatie heet de Asociación Nacional de Criadores de Caballos de Pura Raza Española (ANCCE). Het is een geprivatiseerd stamboek dat in feite niet meer van 'de Andalusiër' wil spreken. Wel claimt het de meest zuivere Spaanse bloedlijnen te vertegenwoordigen. Dit stamboek wordt onder andere erkend door fokkers in Amerika maar de rechtmatigheid van haar monopolisme wordt tot op Europees niveau aangevochten door andere binnenlandse stamboeken. Ook bestaan er elders, zoals in Australië al sinds tijden eigen stamboeken van Andalusiërs, Luisitanos en kruisingsproducten.

Toegevoegd na 2 minuten:
http://www.pre-stamboek.nl/-stamboek/een-pre-kopen/

Elke PRE moet zowel in Spanje als in Nederland in het bezit zijn van:

1. Paspoort met stamboekpapier.

Bij PRE (ras)paarden maken de stamboekpapieren onderdeel uit van het paspoort. Er zijn 2 soorten PRE-paspoorten in omloop. Op foto 1 ziet u een voorbeeld van een paspoort van een paard geboren voor 2007. Deze paspoorten zijn uitgegeven door het voormalige stamboek, de Cria Caballar.

Op foto 2 ziet u een voorbeeld van een paspoort uitgegeven vanaf 2007 door ANCCE (het huidige PRE Stamboek).

2. Een Microchip.

Elk paard moet een microchip hebben, zowel in Nederland als in andere landen. Overweegt u een PRE te kopen waarvan de chip niet gevonden kan worden (dit komt wel eens voor bij oudere paarden), koop het paard dan pas als de eigenaar dit in orde gebracht heeft via ANCCE. Wij raden u dit aan omdat hiervoor een DNA controle plaatsvindt die niet alleen kostbaar is, maar het bovendien nog wel eens voorkomt dat bij deze DNA controle blijkt dat het DNA van het paard niet overeenkomt (niet compatible is) met het DNA van een of van beide ouders. Is dit het geval, dan kan het paard uitgesloten worden van het PRE stamboek. U loopt in dit geval dus het risico te betalen voor een paard met stamboekpapieren, terwijl u feitelijk een paard zonder papieren koopt.

enz
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dank je wel, weer iets geleerd!