Is het Portvrij, Portovrij of kan het allebij?

(Portovrij.nl Platform voor webwinkels) Ik hoor mensen wel eens spreken en begrijpen wel wat Portovrij betekend maar komt niet voor in het woordenboek, maar wel portvrij.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Taal
3.2K

Antwoorden (1)

Porto is vrachtgeld voor poststukken. Deze term komt uit het Italiaans.
Port betekent in dit geval hetzelfde. Maar deze term komt uit het Frans.
Ze kunnen derhalve allebei gebruikt worden. Maar port is algemener, en porto is handelstaal.

Frappant is dat strafporto vaker met dan zonder o wordt geschreven, maar portvrij meestal zonder. Misschien omdat dit een officiëler tintje heeft, je moet ervoor betalen.

Maar als ik anders naar de term portvrij kijk, dan zou ik dat niet graag willen. Want ik ben verzot op een heerlijk glaasje port!
Amadea