Wat betekent: "generaliserende one-liners"?

Ik kom die uitspraak regelmatig op nuji.nl tegen. Deze is dan geplaatst door de redactie van nujij.nl

9 jaar geleden
in: Taal
1.5K
Ritsuka
9 jaar geleden
Heb je een voorbeeld van waar dit staat?
Rieneke1
9 jaar geleden
Korte, krachtige en domme uitspraken, waarbij de nuance ver te zoeken is.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
@Ritsuka: http://www.nujij.nl/algemeen/voorlopig-geen-niet-molukkers-in-molukse-wijk.30375956.lynkx Reactie 182 van de redactie.

Het beste antwoord

Generaliserende one-liners zijn krachtige zinnen (soms met humor) die een hele groep beschrijven zonder onderscheid te maken tussen individuen.
Geert Wilders maakt vaak gebruikt van deze generaliserende one-liners,

Toegevoegd na 1 dag:
Bij nujij doelen ze op de reacties die aan de hand van alleen dit bericht, alle molukkers (en zelfs alle allochtonen) over 1 kamp scheren.
Ik kan geen voorbeeld geven, want dan vind goeievraag het weer nodig om dat te verwijderen. Maar het gaat om reacties als nummer 6, 15, 20 en 32 en zo zijn er nog wel meer.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een one-liner is een kernachtige, meestal geestige uitspraak die niet langer is dan één zin. Een bekend one-liner van Johan Cruijff is bijvoorbeeld: "Elk nadeel heb z'n voordeel." (zie Wikipedia) De one-liner is generaliserend als uit een enkel geval een algemeen oordeel of een regel wordt afgeleid. (woordenboek.nl)