Is 'APK keuring' een pleonasme?

Er staat nog al eens over 'APK keuring' gesproken en geschreven. Tenzij de keuring gekeurd wordt is dit toch incorrect?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Taal
4.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/bommoeder-dubbelop
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wordt inderdaad als pleonastisch gezien: http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/1275/gpssysteem_gps/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Algemene Periodieke Keuring keuring een pleonasme? Dacht het niet... het gaat erom dat een bepaalde eigenschap dubbelop genoemd wordt en niet simpelweg het woord dubbel wat dus nu het geval is...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je iets twee keer noemt noem je de eigenschap ook twee keer. Dat is exact wat het probleem van een pleonasme of tautologie is. Het is geen pleonasme/tautologie zoals je het in de boekjes leert, echter heeft het dezelfde achterliggende gedachte. Je zegt iets wat je weg kan laten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bij een pleonasme wordt een eigenschap die al onlosmakelijk aan een begrip verbonden is ook benoemd door een ander woord, en dus niet door hetzelfde woord.... Ik geeft toe de grens is vaag, als APK keuring onder pleonasme valt is het geen zuivere vorm van pleonasme....
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Gezien alle discussies is één ding duidelijk: dit is een goeie vraag !

Het beste antwoord

Ja, een pleonasme in een afkorting. Nog een voorbeeld: bsn-nummer of isbn-nummer. Net zo dubbel als passerende voorbijgangers.

Toegevoegd na 10 minuten:
Volgens taalkundige autoriteiten hoeven dit soort samenstellingen (denk ook aan GPS-systeem, RAM-geheugen enz. enz.) niet te worden afgekeurd.
Computoon
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Pleonasme is een afkorting??
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mooi antwoord hoor. Maar waar die vier minnen op slaan is mij een raadsel, Compensatieplusje. En hier een bron waarin ook afkorting-pleonasmes worden genoemd.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Pleonasme
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Is voorbij passeren en op telefoneren niet eerder een contaminatie ?!?
Computoon
9 jaar geleden
Dat zijn contaminaties, inderdaad, netals 'verexcuseren', 'het kost duur' (in plaats van 'het is duur/het kost veel'),, 'als kind zijnde' (ipv als kind of kind zijnde) en 'het weegt zwaar' (het is zwaar/het weegt veel). Bij een contaminatie worden twee begrippen of uitdrukkingen verhaspeld. Bij pleonasmes als 'een ronde bal' wordt een eigenschap dat een begrip al heeft nog eens genoemd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zie niets verkeerds in het antwoord.
Apk-keuring is een pleonasme in een afkorting en is correct taalgebruik.
Passerende voorbijganger is een pleonasme en geen correct taalgebruik. Bij apk-keuring of BSN-nummer is er geen sprake van een standaard pleonasme, zoals bij omlaag vallen of groter groeien, maar de betekenis van een letter uit de afkorting wordt vervolgens ook weer achter de afkorting gezet.
AROB-rechter is ook een pleonasme in een afkorting. De betekenis van de letter R (rechtspraak) wordt ook weer achter de afkorting gezet. Jammer dat de minners geen uitleg geven. Een synoniem van minnen is liefhebben, daar houd ik dan maar op.
Computoon
9 jaar geleden
"Was sich liebt, das neckt sich", zoals de Duitsers dat zo mooi zeggen.
Rieneke1
9 jaar geleden
Vreemde minnaars, je antwoord klopt als een bus, +
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"Dat klopt als een bus", was een contaminatie welke nu ook als correct wordt beschouwd :D https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/dat-klopt-als-een-bus
Computoon
9 jaar geleden
Inderdaad. Zo zullen er op termijn meer volgen, denk ik.
De combinatie 'zoals bijvoorbeeld' maakt een goede kans.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
'" als X zijnde" is ook een grote kanshebber.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
@Rieneke1
De reden dat ik een min gegeven heb is omdat ik het met j4ck1nth3b0x eens ben. Mij is geleerd: "Een pleonasme is het redundant benoemen van een eigenschap die het woord al heeft."
Op de eerste plaats is een "keuring" in zichzelf al geen "eigenschap" en bovendien is het een herhaling van exact hetzelfde woord. Iets kan nooit een eigenschap van zichzelf zijn. Volgens de definitie, zoals ik hem geleerd heb kan dit dus geen pleonasme zijn. Daarmee is het antwoord van Computoon dus fout. Vandaar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Toch schijnt het genootschap Onze Taal - die ik toch als een autoriteit op dat gebied wil beschouwen - het wel defgelijk als een pleonasme. Daarmee is het geen mening meer, maar gewoon een feit., En feiten is het een beetje lastig tegen zijn.
Ik heb ook wel dingen op school geleerd die achteraf totaal niet blijken te kloppen (duh, het was een christelijke school). Dat maakt antwoorden met inmiddels correcte informatie niet fout.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Ozewiezewozewiezewallakristallix (hè hè ik ben d'r) het redundant benoemen van een eigenschap die het woord al heeft, is wel een heel vreemde definitie. Redundant is nl geen zelfstandig naamwoord maar een bijvoeglijk naamwoord.
De eigenschap is redundant (overbodig), of de redundante (overbodige) eigenschap.
Het redundant van de eigenschap kan echt niet (dacht ik zo).
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
@JoanDArc. Bij een "ronde cirkel" is "ronde" overbodig/redundant. Een cirkel is immers al per definitie rond. @Marleen
Mijn min is al bijna net zo oud als het antwoord van Jack. (zie ook mijn reaktie daar) Inmiddels zijn er inderdaad diverse argumenten aangedragen die mij, achteraf gezien, hadden moeten weerhouden de min uit te delen. Ik kan hem echter niet meer terug draaien. Overigens blijf ik het antwoord van Jack het beste antwoord vinden. Noem het maar eigenwijs, als je wilt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ronde is het redundant van ronde cirkel, maar niet het redundant van de eigenschap.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oze, Jack zegt dat het geen pleonasme is en dat het gewoon incorrect is.
Volgens het Genootschap valt Apk-keuring wel onder pleonasme (pleonasme in een afkorting) en is het correct taalgebruik.
Het antwoord zal het Genootschap niet goed rekenen, het Genootschap kiest voor Computoon en Mr Tomaat.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
@JoanDArc
Ik deelkaar niet helemaal begrijpen m.b.t. redundantie. Maar volgens mij bedoelen we hetzelfde. V.w.b. de definitie van een pleonasme.... Ik heb al toegegeven dat ik er op dit punt een eigenwijze mening op na houdt.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Stomme telefoon.... |:-(
De eerste zin moet zijn: "Ik denk dat we elkaar niet helemaal..."
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je reactie!

Andere antwoorden (2)

Nee, is geen pleonasme.. Het is gewoon incorrect. Tenzij er een organisatie is dat de APK keurt maar dit is duidelijk uit de volksmond. Bij pleonasme denk ik altijd aan ronde cirkel of een mogelijke kans of witte sneeuw...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Klopt ! Een herhaling van hetzelfde woord (de K staat immers voor Keuring) is géén pleonasme.
+
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ !
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Is wel een pleonasme en correct taalgebruik. http://www.leerwiki.nl/Wat_zijn_een_Tautologie_en_een_Pleonasme Correct: Een pleonasme in een afkorting Een pleonasme kan ook in een afkorting voorkomen. Er is dan geen sprake van een standaard pleonasme, zoals hierboven beschreven, maar de betekenis van een letter uit de afkorting wordt vervolgens ook weer achter de afkorting gezet. Mooie voorbeelden hiervan zijn: APK-keuring
APK betekent Algemene Periodieke Keuring. In dit geval staat er Algemene Periodieke Keuring-Keuring.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bij een pleonasme wordt een eigenschap die al onlosmakelijk aan een begrip verbonden is ook benoemd door een ander woord, en dus niet aan hetzelfde woord... Ik vind het een onzuivere vorm van pleonasme.
Computoon
9 jaar geleden
Net zoals onzuiver water nog steeds water is, is een onzuiver pleonasme nog steeds een pleonasme... :-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is wel degelijk een (vorm van) pleonasme. En het hoeft ook niet altijd om precies het zelfde woord te gaan, maar om gelijkluidende copieen. Denk aan PIN-code
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Apk-keuring, inderdaad een herhaling van hetzelfde woord.
Er zijn meer samenstellingen met afkortingen waarin een element meer dan één keer voorkomt. ISB-nummer komt in vaktaal (bij uitgeverijen e.d.) wel voor, maar daarbuiten is ISBN-nummer heel gewoon.
De gedachte aan de letterlijke betekenis raakt bij dit soort afkortingen wat op de achtergrond: de afkorting wordt een begrip op zichzelf.
Apk-keuring kan dan ook het best gezien worden als 'keuring in het kader van het verschijnsel apk' - Onze Taal ben ik lid van, dus het moet wel juist zijn ::))
(https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/bommoeder-dubbelop @Marleen, wat bedoel je met: gelijkluidende kopieën. Ik maak vaak gelijkluidende kopieën, maar zie het verband met de pincode niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
HUh ? Waar kwam dat vandaan ? Weet niet eens meer wat er had moeten staan....in elk geval iets als synoniemen : PIN-code (persoonlijk identificatie nummer -code) ; nummer en code hebben hier ook ongeveer gelijke betekenis, dus ondanks dat je het woord zelf niet herhaald, is het ook een variatie op dit type pleonasme.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Marleen, PIN is de niet-redundante vorm van Pin-code.
De redundante vorm PIN-code wordt gebruikt omdat de niet-redundante vorm PIN in de beginperiode meer vraagtekens opriep dan de redundante.
Je zou inderdaad kunnen zeggen dat het een type pleonasme is van bv het type AROB-rechter.
Ja.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Pleonasme#Bij_afkortingen

Bij afkortingen
Het herhalen van een woord uit de afkorting:

de A (= Alkmaar) in AZ-Alkmaar
de C (= code) in BIC-code
de D (= display) in lcd-display
de G (= groep) in ING Groep
de G (= gas) in lpg-gas
de K (= keuring) in APK-keuring

Overigens is een pleonasme niet altijd onjuist. APK-keuring wordt als correct beschouwd.

Zulke samenstellingen hoeven niet altijd te worden afgekeurd. De herhaling van het kernwoord kan soms nuttig zijn, bijvoorbeeld wanneer de betekenis van de afkorting minder bekend is (ADSL, B-Fast), wanneer een afkorting verschillende betekenissen heeft (bom, pms) of wanneer de niet-redundante vorm (hi-virus, gp-systeem) meer vraagtekens oproept dan de redundante vorm.

http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/1275/gpssysteem_gps/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+Plus, het antwoord moet wel goed zijn, want zo staat het op de site taaladvies.
Voor het gemak:
Redundantie betekent in de taalkunde dat bepaalde taalcomponenten overbodig zijn voor de informatieoverdracht. Die overbodige componenten zelf worden redundant genoemd. Redundantie betekent niet dat de overbodige elementen kunnen worden weggelaten. Weliswaar leveren ze de hoorder of lezer geen extra informatie op; maar ze zijn (meestal) toch nodig, doordat de taalregels hun gebruik voorschrijven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Pleonasme in een afkorting is inderdaad correct taalgebruik
Castle
9 jaar geleden
+ mooi antwoord
Cryofiel
9 jaar geleden
Zou "TL-buis" dan een pleonasme zijn?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
haha, ik denk het: TL-buis - Tube Luminescent.
dus: Tl-buis - lichtgevende buis buis.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Staat ook in het rijtje in de wiki link.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
welke Wiki Link?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Pleonasme#Bij_afkortingen