Wat is het langste niet-samengesteld woord?

De vraag is duidelijk, denk ik.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
2.8K
Thecis
10 jaar geleden
Met namen van chemische verbindingen moet je ook een heel eind komen :-) N-(4-hydroxyphenyl)ethanamide is de naam van paracetamol. (5α,6α)-7,8-didehydro-4,5-epoxy- 3-methoxy-17-methylmorphinan-6-ol is de naam van codeine methyl (1R,2R,3S,5S)-3- (benzoyloxy)-8-methyl-8-azabicyclo[3.2.1] octane-2-carboxylate is de naam van cocaine. Zo wordt het langer en langer. Maar dat is waarschijnlijk ook niet wat je bedoelde, maar wel leuk om te zien.
Cryofiel
10 jaar geleden
Thecis, dit zijn juist schoolvoorbeelden van WEL-samengestelde woorden...
SimonV
10 jaar geleden
37 letters: zandzeepsodemineraalwatersteenstralen Het is een werkwoord dat in de 11e editie van de dikke Van Dale was opgenomen. Het woord werd geïntroduceerd door Herman Brusselmans in zijn roman Het oude nieuws van deze tijden. Volgens de Van Dale betekent het woord: oprotten, opsodemieteren, opdonderen, ophoepelen. Helaas staat sinds 2005 Zandzeepsodemineraalwatersteenstralen er niet meer in. Maar het is waarschijnlijk ook een samengesteld werkwoord:
"Een samengesteld werkwoord is een werkwoord dat is opgebouwd uit twee delen die ook als losse woorden voorkomen. Meestal is het tweede deel een werkwoord en het eerste een bijwoord, een bijvoeglijk naamwoord of een zelfstandig naamwoord: overdrijven, hardlopen, huishouden."
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goede vraag dus! +
Cryofiel
10 jaar geleden
Zou "schreeuwenden" mogen? Zoals bijvoorbeeld "De schreeuwenden in de woestijn"? Dat zouden 13 letters zijn.
SimonV
10 jaar geleden
Ik kom op:
Gecriminaliseerden (18 letters)
Depressievelingen (17 letters)
Digitaliseringen (16 letters) https://www.mediafire.com/?kgoc2ya1e2pdbqe
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat zijn heel goede voorbeelden...
Woorden waar je een achter- en een voorvoegsel bij kan zetten zijn meestal lange niet-samengestelde woorden. Maar zet jullie voorbeelden dan bij de antwoorden want nu kan ik geen 'beste antwoord' kiezen...

Het beste antwoord

Verwetenschappelijkingen (23 letters)

Toegevoegd na 18 uur:
Of kameraadschappelijkheden (23 letters)
SimonV
10 jaar geleden
erotisi
10 jaar geleden
In hoeverre zou een 'schap' een zelfstandig woord zijn?
SimonV
10 jaar geleden
Schap betekent volgens Van Dale rayon m, étagère.
Maar wetenschap is geen samengesteld woord van weten + schap.
Zoals ridderlijk ook geen samenstelling is van ridder + lijk.
SimonV
10 jaar geleden
Een samenstelling is een woord dat is opgebouwd uit twee of meer woorden die ieder zelfstandig kunnen voorkomen. Denk aan woorden als tuinbroek (tuin+broek) en badslippers (bad+slippers). Verwetenschappelijking kun je niet verdelen in twee of meer woorden die ieder zelfstandig kunnen voorkomen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heel erg bedankt, Simon!

Andere antwoorden (2)

Een recenter onderzoek van OpenTaal had aansprakelijkheidswaardevaststellingsveranderingen als langste woord.
fremar
10 jaar geleden
SimonV
10 jaar geleden
Dit is een samengesteld woord.
SimonV
10 jaar geleden
Dan zou je er ook
risicoaansprakelijkheidswaardevaststellingsveranderingen van mogen maken.
Schilderijtjes (14)
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, schilderijtjes is best een lang woord, maar Wetenschappelijk
Ondoorgrondelijk
ontegenzeggelijk
hartstochtelijkst
allerbeminnelijkst zijn allemaal langer en niet samengesteld. Maar ik denk dat het nog wel langer kan. Effe zoeken nog.