Waarom gebruiken we vaak negatieve woorden zoals: erg, verschrikkelijk ontzettend en onwijs om juist positieve ideeën te bekrachtigen?

Als we onze positieve gevoelens over iets willen versterken, vullen we dat vaak aan met een woord dat in oorsprong juist een negatieve connotatie heeft.

Zo zeggen we bijvoorbeeld:

Onwijs (=niet wijs) gaaf
Verschrikkelijk (=afschrikwekkend) mooi
Erg (ernstig) fijn
Vreselijk aardig
Afschuwelijk lekker
Zeer (pijnlijk) geloofwaardig
Verrekt (verdraaid) interessant
Ontzettend lief

Er bestaan ook positieve bekrachtigaars zoals enorm, heel, geweldig, fantastisch, reuze, maar die komen minder krachtig over en zijn ook minder populair.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
5.3K

Het beste antwoord

Door overdrijving en door de tegenstelling...

Door overdrijving maakt het (wils)krachtiger... Hoe ordinairder een bijvoeglijk naamwoord hoe meer krachtig dat het klinkt...

Het is populistisch taalgebruik van hen die bombastisch spreken, om de ander maar te overtuigen...

Door de tegenstelling wekt dat extra spanning en kracht op...

Maar ik vind dit wel een belachelijk goede vraag... :-))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

We gebruiken deze woorden als bijvoegelijk naamwoord. Dan zijn ze positief om het woord wat er op volgt krachtiger te maken. Als je de woorden die je als voorbeeld noemt op zichzelf gebruikt zijn ze pas negatief.
Hij is onwijs. Wat erg he. Verschrikkelijk wat er gebeurt is.
Dat doet zeer. Hij heeft zijn arm verrekt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat doen we juist om dat positieve te onderstrepen,om het te benadrukken!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Versterkende woorden zijn niet per definitie altijd erg, ook niet als ze als enkel woord erg zijn. Veel van die woorden zijn zowel positief als negatief inzetbaar, afhankelijk van de context. Als je zegt "Jan heeft de laatste 2 jaar van zijn leven ontzettend geleden" is "ontzettend" echt vrésélíjk. Maar als je zegt "Ik ben zo ontzettend blij dat je weer thuis bent" is er niets erg aan, behalve dat je erg blij bent. Anderzijds kunnen de positieve bekrachtigaars ook erg zijn in de juiste context. "Dat deed geweldig veel pijn", "Ik voelde me zo enorm vernederd", enzovoorts.