Wanneer moet ik 'als' gebruiken en wanneer 'wanneer' in het Nederlands?

Beide woorden hebben toch dezelfde betekenis?

Toegevoegd na 4 minuten:
B.v.: Als de kat honger heeft, geef je hem voer.
Wanneer de kat honger heeft, geef je hem voer.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
20.8K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ben je een beetje thuis in Engels? "Als"="if" en "wanneer"="when".

Het beste antwoord

Als en wanneer kunnen een (eenmalig of herhaald) moment in de tijd aanduiden. De betekenis is dan ‘op het moment dat’ of ‘iedere keer dat’.
Als en wanneer kunnen ook een voorwaarde uitdrukken, met de betekenis ‘indien’. Het verschil tussen tijdsmoment en voorwaarde bestaat voor deze voegwoorden alleen in theorie. In de taalpraktijk kunnen als en wanneer in de genoemde betekenissen meestal door elkaar gebruikt worden. Er is wel een stijlverschil: wanneer is wat stroever en meer schrijftalig.

In sommige contexten worden zinnen met als toch eerder als voorwaardelijk en zinnen met wanneer als temporeel geïnterpreteerd, waardoor er een betekenisverschil kan zijn.
Bij jouw voorbeeld zou je dus kunnen zeggen:
Als de kat honger heeft: indien
Wanneer de kat honger heeft: op het moment dat

Toegevoegd na 17 uur:
Met andere woorden, als je “op het moment dat” bedoelt, kun je beter “wanneer” gebruiken. Bedoel je “indien”, dan kun je beter “als” gebruiken. Maar het hoeft niet.
SimonV
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kunnen deze woorden ook beide in een zin gebruikt worden?
SimonV
10 jaar geleden
Hoe bedoel je? Kun je een voorbeeld geven?

Andere antwoorden (2)

Als: bvb. je gaat op een vakantie en je verteld net voordat je op vakantie gaat dit; als ik terug kom van vakantie gaan we afspreken. Als betekent dan dat je niet of wel terug komt.

Wanneer: bvb. je gaat op een vakantie en je verteld net voordat je op vakantie gaat dit; wanneer ik terug kom van vakantie gaan we afspreken. Wanneer betekent dan de datum of tijd dat je terug bent.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kunt de woorden inderdaad beide gebruiken. Het verschil is alleen dat 'wanneer' verwijst naar een tijdstip, terwijl 'als' een voorwaarde is. Als ik het goed begrijp dan heeft jouw kat vaak honger. Maar wanneer is dat dan precies, is er een aanleiding toe.
Als jij zelf iets eet misschien, of wanneer de tafel gedekt wordt.
Amadea