Ik kan bij taalkundig ontleden een woord niet plaatsen, kan iemand mij helpen deze zin taalkundig te ontleden?

Het gaat om de zin: "De hond van de buurman beet mij gisteren in mijn been" Ik heb met een stappenplan hem twee keer volledig proberen te ontleden en kwam steeds tot deze uitwerking , kan iemand mij vertellen waar ik mijn fouten maak en waar ik het woordje "van" zou moeten plaatsen?

Uitwerking door mij;

Lidwoord: De,de
Zelfstandig naamwoord: Hond, buurman, been
Zelfstandig werkwoord: beet
Persoonlijk voornaamwoord: mij
Bezittelijk voornaamwoord: mijn
Voorzetsel: in
Bijwoord: gisteren
Niet gevonden: van

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
1.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voorzetsel

Antwoorden (1)

Het is een voorzetsel. Waarom kwam je daar zelf niet op? Welke overweging of twijfel riep 'van' in deze zin bij je op? In mijn ogen is het zo klaar als een klontje.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ben bezig met Latijn en Nederlands is voor mij jaren geleden, en om Latijn goed te snappen is wat kennis van de Nederlandse taalontleding handig. Ik gebruikte een website waar een stappenplan werd uitgezet om een zin taalkundig te ontleden. Bij nader inzien was de uitleg over een voorzetsel niet zo duidelijk. Is voor zover u kunt zien de rest wel goed?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, de rest is goed! Succes met je Latijn! Heb t ook gehad. En Grieks trouwens ook. Ik vond vooral de nieuwe vertalingen van Latijn erg moeilijk soms.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt, voor nu ben ik vooral aan het worstelen met de verbuiging van zelfstandige naamwoorden (declinatie). Fijn om te weten dat het taalkundig ontleden (bijna) goed is gegaan.
Ivana
10 jaar geleden
Maar je hebt voor Latijn toch de naamvallen nodig? Dus moet je weten wat onderwerp, lijdend voorwerp, meewerkend voorwerp enz. is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja maar dat is redekundig ontleden, dat beheers ik goed.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
VB: De kat is VAN de kast gesprongen. Is idd een voorzetsel. Op/naast/van/in.. de kast