Hoe heet de "medische" taal die door artsen worden gebruikt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
6.2K
Amadea
10 jaar geleden
Potjeslatijn.

Het beste antwoord

Dat heet "medische terminologie" en daar zijn cursussen voor.
In de cursus Medische terminologie leert u de vaktermen en uitdrukkingen uit de medische wereld. Ideaal dus voor iedereen die zich de medische termen eigen wil maken. Deze medische termen komen meestal uit het Latijn of uit het Grieks. Door het gebruik van deze internationale taal, kunt u het geleerde in alle landen van de wereld gebruiken. Ook wordt contact met buitenlandse collega's hierdoor gemakkelijker.
http://www.nha.nl/cursus/beroepscursussen/gezondheidszorg/cursussen/medische-terminologie.aspx?cm_mmc_o=VV2CjC7BBTkwCjCawLlfzpMwyfwEfbwCjClfzEpzzyp&gclid=CKydgaGln7sCFUhb3godTkMAVQ

http://www.laudius.nl/beroep/gezondheid-welzijn/singleview/cursussen/medische-terminologie.html?gclid=CNv66b6ln7sCFcdZ3god-BsAyQ

En ook een woordenboek online:
Dit geneeskundig woordenboek is voor velen een bron van informatie over diverse ziekten, aandoeningen en medische termen.
http://www.medisch-woordenboek.nl/

PS
Potjeslatijn is een vorm van pseudo-Latijn
Woorden of zinnen die gevormd zijn naar de analogie van Latijnse woorden
maar geen Latijn zijn en vaak ook niets betekenen.
Voorbeeld:
"Este Nix Pax Christe Nix" - Als je niks pakt, krijg je niks.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nou, voor die reactie zou je ook een plusje kunnen krijgen van mij. Wat leuk om te weten!
Ivana
10 jaar geleden
Caat, geweldig!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In dat geval @Caat, is mijn antwoord niet goed?

Andere antwoorden (3)

Het wordt potjeslatijn genoemd, maar het zijn termen afkomstig uit het Latijn en het Grieks.

Uit de bron:
Met geneeskundige terminologie of medisch jargon wordt gedoeld op termen en uitdrukkingen die in de medische wereld worden gebruikt. Sommige van deze uitdrukkingen zijn potjeslatijn. Veel medische termen zijn afkomstig uit het Latijn en het Grieks.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk dat je ook kunt spreken van "vakjargon".
Veel beroepen gebruiken termen die binnen hun beroep een veel preciezere betekenis hebben (om misverstanden te voorkomen) dan in het gewone spraakgebruik.
Een echte timmerman noemt wat wij een spijker noemen, bijvoorbeeld een draadnagel. Een échte spijker heeft een vierkante "steel" en is gesmeed.
En voor een ruiter is een aangereden paard niet zielig. "Aangereden" betekent daar "heeft geleerd hoe het moet reageren op de signalen die een ruiter geeft". Een paard dat niet is aangereden moet eerst uitgebreid getraind worden voordat je het kunt zadelen en er op rijden!

Zo zijn er nog veel meer voorbeelden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er zijn allemaal moeilijke namen voor (zie de antwoorden van de mensen hierboven) maar je kunt het met een makkelijker woord 'jargon' noemen. Overigens is jargon niet alleen voor dokters. Je hebt naast 'doktersjargon' ook het jargon van dieven, sporters enzovoort.