'Van uitstel komt afstel' of 'Uitstel is geen afstel'? Welke klopt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
11.7K

Het beste antwoord

Het zijn beide spreekwoorden. Dus ze kunnen beide kloppen of niet kloppen, dat hangt er maar van af hoe je ermee omgaat.
Een spreekwoord wil je iets duidelijk maken.

- Van uitstel komt afstel betekent dat als je een bepaald plan / klusje steeds maar blijft uitstellen, dat er uiteindelijk vaak niets meer van komt.
Dit spreekwoord heeft dus betrekking op je eigen handelen.

- Uitstel is nog geen afstel betekent dat ook al stelt men iets uit, het nog niet meteen wordt opgegeven.
Dit spreekwoord heeft meestal geen betrekking op je eigen handelen, maar op iets wat een ander tegen jou zegt.
Je moet bijvoorbeeld bij iemand een schuld afbetalen en dat lukt je niet. Je gaat diegene vragen om uitstel van betaling.
Dan kan diegene zeggen: Uitstel is nog geen afstel. Oftewel, uiteindelijk moet je wel betalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Ze kunnen beiden kloppen. Dingen die uitgesteld worden, kunnen op den duur compleet komen te vervallen (afstel).
Maar op zich is uitstel niet per definitie afstel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De tweede klopt. Afstel is inderdaad niet hetzelfde als uitstel. De eerste wordt gebruikt als waarschuwing, maar klopt niet per definitie. Na uitstel kan uitstekend ‘hervatting’ volgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ligt eraan!

Als je het spreekwoord bedoelt, is het eerste correct. Als je iets uitstelt, heeft iets anders blijkbaar even prioriteit. Als steeds andere dingen prioriteit krijgen was het blijkbaar niet zo belangrijk als dat het leek en kan het gevolg zijn dat het helemaal niet meer gebeurt: afstel.

Maar in de praktijk kan iets natuurlijk ook uitgesteld worden en toch belangrijk zijn. Of weer belangrijker worden dan andere dingen. Het is maar net hoe je daar zelf mee omgaat. Prioriteit bepaal je voor een groot deel zelf. In dat geval is uitstel nog geen afstel.

Wil je iets uitstellen, maar niet afstellen? Maak dan met jezelf, of met een eventuele ander een goede afspraak over onder welke omstandigheden het wel doorgang kan en moet vinden. Dan heb je een stokje achter de deur!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het klopt allebei, het is alleen afhankelijk van de intentie van degene die uitstelt.
itsme
14 jaar geleden
de eerste klopt : van uitstel komt afstel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
beide, vaak vergeet je iets door het uit te stellen. maar het kan ook zo zijn dat het op een moment gewoon niet zo goed uitkomt en dat je het uitstelt, maar dan ook echt een andere keer doet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het eerste is een spreekwoord. Het betekent: ga nou niet uitstellen, want het gebeurt maar al te vaak dat er dan niks meer van komt"" Mensen zeggen dat tegen je als ze willen dat je snel aan iets begint. Dan kan je daartegenin
brengen:: Maar van uitstel komt geen afstel hoor. Dat is dan een tegenwerping die ook min of meer een gezegde is geworden.
Dus beiden kunnen kloppen, maar hoeven niet te kloppen.
Ikzelf ben bv kampioen uitstellen, maar afstel is er bij mij nooit bijgeweest, met loeiende adrenaline door mijn lijf in korte tijd presteren, en daar kan je dan weer aan verslaafd raken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zijn twee verschillende begrippen.

Als van uitstel, afstel komt, gaat het dus niet door.
Maar alleen uitstel, hoeft geen afstel te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je maar lang genoeg blijft uitstellen komt er nooit wat van.

Als je je realiseert dat later te laat is.. dan komt het wel goed.

Heeft De Dijk ooit een mooi nummer over uitgebracht:

Wat houdt je tegen?
wat maakt je bang?
dat wikken en wegen
je blijft aan de gang
je aarzelt nog even en
wat heb je dan?
dan is alles weer anders
en het komt er niet van

later, later bestaat niet
later, later dat gaat niet
later, later,
later, is te laat!

Is niet elke seconde
een mogelijk uur U
Later bestaat niet
Later is nu.