Als je braille met je ogen zou kunnen lezen zou je dan sneller/efficienter kunnen lezen?

10 jaar geleden
in: Taal
1.7K
Amadea
10 jaar geleden
Nee. Letters lezen gaat veel sneller, omdat je in één oogopslag meerdere woorden tegelijk ziet. Terwijl je de braillepuntjes letter voor letter moet ontcijferen.

Het beste antwoord

Langzamer omdat je per teken meer ruimte nodig hebt. Eén bladzijde A4 gedrukte tekst komt overeen met vier à vijf bladzijden braille. Verder hebben je hersenen meer moeite om elke keer die puntjes te filteren tot een letter, leesteken etc. Getypte letters verschillen veel meer van vorm en dat kunnen je hersenen door jarenlange oefening veel sneller herkennen dan steeds 1 puntverschil.

http://www.luisterpuntbibliotheek.be/nl/volwassenen/info-over-braiile
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik ben ervan overtuigd dat dit sneller gaat, als je de puntjes beheerst als ziende. Ik heb braille geleerd, omdat ik blind werd, mijn dochter is het met mij mee gaan leren, terwijl zij goede ogen heeft. Zij heeft het met haar ogen en vingers geleerd, ik met mijn vingers, zij kan het sneller als ik. Nu moet ik er wel bij vertellen dat wij beiden het brailleschrift na ons achttiende hebben geleerd en dat het voor een blinde die het na zijn achttiende leert, minder snel te leren lezen valt, dan iemand die op jonge leeftijd het brailleschrift leert te lezen. Iemand die het op jonge leeftijd leert, zal nog langzamer lezen dan iemand die ook mee kan kijken, maar het zal elkaar wel benaderen. (Dit naar snelheid lezen van mijn sinds geboorte blinde brailleleraar en het leestempo van mijn dochter). Je ogen zullen altijd sneller zijn dan je vingers met lezen, of herkennen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Als ik de vraag verkeerd begrepen heb en dit gaat over een ziende die een brailleboek leest en een ziende die een gewoon papieren boek leest, dan klopt het verhaal van Pelle.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Jij denkt dat hij bedoelt of een ziende die braille voelt en ziet sneller gaat dan een blinde die braille moet lezen?
erotisi
10 jaar geleden
Ik bedoel dus inderdaad de ziende die braille leest tegenover de ziende die letters leest.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, dat begrijp ik eruit, je kunt sneller met je ogen bepalen hoe iets eruit ziet, dan met je vingers, alhoewel mensen die het op jonge leeftijd hebben geleerd, ook razendsnel braille kunnen lezen. Het brailleschrift neemt inderdaad veel ruimte in beslag.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dan wint de ziende letterlezer, die heeft leren lezen met letters en later het brailleschrift moeten leren en is dus behendiger met het lezen van het letterschrift. Ook (wat Pelle hier ook zegt) zijn de letters sneller en makkelijker te onderscheiden van letterschrift, dan van braille, zeker als er meer letters tot een woord zijn gekoppeld. Ik hoop dat je in de link het braillealfabet kunt zien, dan begrijp je dat dit niet gemakkelijk is.
http://www.inhetdonkergezien.nl/braille-alfabet.html