Kan het Russisch ook in 'ons' alfabet geschreven worden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
3.4K

Het beste antwoord

Jazeker, Russisch kan ook met het Romeinse schrift geschreven worden. Meestel wordt de tekst fonetisch omgezet; Москва wordt Moskva en Пиво pivo.

Er is ook een andere methode, waarbij met behulp van Romeinse tekens het Cyrillisch schrift wordt nagebootst. De Volapuk-codering. Daarin wordt Москва MOCKBA en Пиво nuBO. Wordt veel minder toegepast.
Om het simpel te houden; tijdens het SMS'en en chatten worden ook mengvormen gebruikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ja, wanneer je het fonetisch schrijft.

Dus "da" i.p.v. Да (ja).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor. Het zijn ook gewoon klanken die in symbolen zijn neergezet. Die klanken kun je dus ook in 'ons' alfabet creëren.
Je kunt ook Chinees en Japans in onze tekens weergeven en andersom. Ik heb de naam van mijn zoon in Japanse tekens laten overzetten. Het is echt gewoon een kwestie van klanken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sommige letters wel en sommige letters weer niet. Want mijn neef heeft een visum voor rusland gehaald. En op het visum kaartje staat zijn naam ook in het russisch geschreven. half russisch half nederlands...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het Russisch heeft geen afspraken voor het spellen van woorden in latijnse letters ('ons' alfabet) zoals bijvoorbeeld het Japans dat wel heeft. Een Russisch woord in het Nederlands fonetisch spellen heeft een ander resultaat dan hetzelfde woord in het Engels fonetisch spellen.