"Is het woord "adem"
afgeleid van de naam "Adam"?"

De naam Adam (ha’adam)
betekent 'mens' of ‘mensen’;

De naam Adam (ha'adam) is afgeleid
van de naam Adamas (ha'adamas).

Volgens 'de geschriften van Nag Hammadi'
is 'Adam' de vleesgeworden mens
en 'Adamas' de psychische mens.

Volgens 'het geheime boek van Johannes'
werd Adamas geschapen
door Jaldabaoth (god/ Jehova);

Een citaat uit dat boek is:
"En ze zeiden tegen Jaldabaoth:
Blaas iets van je geest in zijn gezicht
en zijn lichaam zal opstaan".

"in zijn gezicht" is: het gezicht van Adamas.

Men zou ook mogen lezen:
"Blaas iets van jouw Adem in zijn gezicht..."

Het zou dus best kunnen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
rose
14 jaar geleden
Mooi verteld. Het is alweer 20 jaar geleden dat ik voor het laatst de Nag Hammadi geschriften opensloeg. Dank je voor de herinnering, ik zal ongetwijfeld binnenkort weer eens kijken. Ben net al bij de eerste link geweest, ook wel handig...

Andere antwoorden (5)

Ja, dat zit er dik in. De naam ‘Adam’ heeft een sterke verwantschap met het woord ‘adem’. Adam is ‘de ademende’, degene die ademt (of datgene wat ademt). ‘Ademen’ is in het Duits ‘atmen’. De oorsprong van deze termen ligt in het Sanskriet-woord Atman. Dit betekent ‘Levensadem’, de universele Geest in de natuur en in de mens, de goddelijke Monade. Adam of Atman is dus onze oorspronkelijke individualiteit als geheel.
AWM
14 jaar geleden
Adem is een nederlands woord wat verschilt per land. Net als breath in het engels.
Denk dus niet dat het afstamt van de naam ADAM
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien is het woord "breath" wel ergens anders van afgeleid?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat kan, maar dan kunnen we beter de vraag stellen waarom woorden, woorden zijn en waar ze dat hebben verzonnen ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar dat vragen we ons ook af. Taalkunde. REUze interessant :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik las het antwoord van andwoordman, en het eerste waar ik aan dacht is breath!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Breath gaat terug op een andere wortel, een IE stam 'bretos' dat zoveel was als 'damp, rook'. Verwant aan ons 'braden'. Ieder volk kiest zijn eigen woorden voor begrippen uit de 'voorraad' die ze hebben. Wij kozen bv. 'boom', de Engelsen 'tree', maar wel weer 'beam' voor een balk. Dus je kan (terug) zoeken waar een woord vandaan komt, maar moielijk bedenken hoe een woord zich (heen) zal ontwikkelen.
Nee. Het woord is veel ouder dan de bijbel en komt uit het Indo-Europees. Een oerstam ‘athm’, wordt ingeschat.
Via Oudgrieks kennen we van diezelfde stam ‘atmosfeer’ en het indische ‘Mahatma’ (grote ziel) betekent letterlijk ‘grote adem’.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het woord adem is niet afgeleid van Adam maar van het oud Indische woord ätman wat adem en ziel betekent.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De naam Adam is afgeleid van de naam Adem.
En de naam Eva is afgeledi van de naam Havva.