Wat is het verschil tussen een sekte en een beweging?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
3.6K

Antwoorden (2)

Een beweging in de sociologie, een sociale beweging, is een diffuus netwerk van groepen mensen en organisaties die sympathie hebben voor een bepaald ideaal en doel, met name om een verandering te bewerkstelligen, dan wel de activiteiten die door een dergelijk netwerk worden ondernomen (Tilly, 2004; Tarrow, 1994). Leden van een beweging hebben een gemeenschappelijk doel en een gedeelde overtuiging maar daarbinnen bestaat vaak variatie. Bekende sociale bewegingen uit de negentiende eeuw zijn de arbeidersbeweging, vrouwenbeweging, vredesbeweging, natuurbeschermingsbeweging en dierenbeschermingsbeweging. De new agebeweging en de studentenbeweging worden wel als 20e-eeuwse sociale bewegingen aangeduid.

Een sekte IS een beweging maar dan religieus van aard.

Toegevoegd na 1 minuut:
Maar waarin verschilt een sekte dan van een kerkgemeenschap: Een sekte is een godsdienstige beweging die afwijkt van een grotere godsdienstige gemeenschap. Wordt vaak gesticht door een charismatisch leider die een nieuwe leer verkondigt, deze leer gaat meestal boven de bijbel en de leider van de sekte wordt soms aanzien als de nieuwe messias. De leider laat zich niet in vraag stellen door zijn achterban. De sekteleden hebben verplichtingen tov de sekte en worden hier streng op gecontroleerd, de term “vrije wil” is meestal ver te bespeuren.

http://www.encyclopex.com/sekte/

Toegevoegd na 1 minuut:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Beweging_%28sociologie%29
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In zijn oorspronkelijke betekenis is een sekte een groep mensen die iemand is gevolgd.
Pas later is de naam 'afscheidingsbeweging' ontstaan.
Op het ogenblik zijn er sekten, die als typische afscheidingsbewegingen van gevestigde kerkgenootschappen gezien knnen worden- vooral bij de protestanten-,
en sekten die gosdienstig ongebondenen aantrekken of geheel los van de gevestigde kerkgenootschappen tot ontwikkeling komen.

In Nederland hebben wij 'Jehova's getuigen' als grootste sekte is ons land.
Het is dus ook een religieuze beweging en geldt vooral als sekte omdat zij een systeem van strikte kerkelijke tucht en disciplinering van hun leden eisen. Eenmaal toegetreden tot deze sekte of beweging worden allerlei restricties opgelegd die je slaafs dient te volgen. Doe je dat niet dan wordt je uitgestoten en mag je geen enkel contact meer hebben, zelfs als het je eigen familie is en ook Jehova's zijn.
Ben jij als enige van je familie toegetreden tot Jehova's, wordt je ook verboden om bijv. Kerst, verjaardagen of bruiloften in je eigen familie mee te vieren.

Ik zie dus zelf geen verschil tussen een sekte of een religieuze beweging.

Een beweging 'an sich' kan echter ook op ander gebied zijn zoals politiek bijv.
Een politieke beweging is dan geen sekte. Dat is alleen voorbehouden voor de religie.
amc