Waarom gebruiken sommige mensen meerdere vraagtekens als ze vraag willen stellen > ????? en hetzelfde geldt voor de uitroeptekens > !!!!

Denken ze door maar één vraagteken te gebruiken hun vraag niet duidelijk genoeg te hebben gesteld of wat is de reden daarvan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
13.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeievraag, ik vind dat ook behoorlijk irritant!

Antwoorden (14)

Om de vraag of antwoord kracht bij te zetten.
14 jaar geleden
Ze willen opvallen of hebben naar hun idee hoge nood.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Soms zijn ze dan wanhopig om een antwoord te krijgen, maar vragen met veel vraag- en/of uitroeptekens geven vaak ook aan dat de vragensteller verbaasd is over het gene wat hij/zij vraagt (bijv.: Waarom kan dit?????).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen die meerdere vraagtekens neerzetten vragen zich iets veel sterker af dan mensen die maar één vraagteken plaatsen, of, dat denken ze, misschien. Of ze willen het zo doen overkomen.
Net als dat zinnen met heel veel uitroeptekens erachter uiteraard véél belangrijker zijn dan zinnen met slechts één uitroepteken, laat staan zinnen zónder.

Zelf vind ik het gewoon luidruchtige aandachttrekkerij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ze stomberbaast zijn, dat ze iets niet begrijpen.
Dan geven ze de uitleg, en dan !!!!! dat ze stom verbaast zijn.
En dan de vraag ???????, van ik snap er werkelijk niks van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hebben we de min en de plusjes afgewerkt en dan komen nu de ???????????? en !!!!!!!!!!!!!!!.
Gezellig.
Een gewoonte, een duidelijkheid factor, beter leesbaar te maken, kracht bij te zetten.
Zo kun je wel van alles bedenken.!
Wellicht vind iemand dat gewoon leuk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien dat het plaatsen van meerdere vraagtekens (onbewust) meer aandacht trekt? Meerdere uitroeptekens geeft een "schreeuw-effect", al dan niet in combinatie met hoofdletters.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Welke topsporter zet zich nog voor 100% in?
Die is toch bij voorbaat kansloos?
Een echte topsporter zet zich voor 110% in. Of voor 120%.
De beste topsporters zetten zich voor 200% in.

Zie je de onlogica?

Iedereen geeft op zijn eigen manier aan hoe hij of zij zich inzet, net zoals iedereen zijn eigen schrijfwijze ontwikkeld heeft.

Een topsporter kan zeggen: ik ga me voor 200% inzetten en bevestigd daarmee zijn inzet.
Een antwoord gever kan 5 uitroeptekens plaatsen om daarmee aan te geven dat hij het echt serieus bedoeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik doe het zelf bijna altijd met een vraagteken.Niet in een vraag op gv,maar wel als ik antwoord geef hier of ergens op een forum.Waarom ?? Omdat ik vind dat èèn enkel getypt vraagtekentje helemaal niet opvalt,je ziet hem nauwelijks staan tussen al die tekst.
Ik besef dat dit nogal raar klinkt,maar het is inmiddels zo'n gewoonte geworden dat ik er niet eens meer bij nadenk.Pas na jou vraag ging ik nadenken waarom ik het eigenlijk doe.
Ik deed het ook bij de uitroeptekens maar ik ben op een forum eens op mijn vingers getikt dat ik niet zo moest schreeuwen,dus dat heb ik afgeleerd.

Ik geschreven tekst doe ik het nooit,daar maak ik de ? gewoon wat groter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
om zo duidelijk te maken dat mensen het extra goed moeten lezen. Goed lezen is vaak nog erg moeilijk
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat is inderdaad nog wel eens moeilijk.
Ze lezen vooral vaak de reacties niet, is me opgevallen.
En daar staat juist de meeste info, en de vordering van het gesprek.
Inderdaad het extra kracht geven aan hun vraag c.q. antwoord. Zo zie je dit ook wanneer mensen bijvoorbeeld hun naam onderop een kaart mogen schrijven. Degenen die hun naam onderstrepen willen deze extra kracht bijzetten. Volgens de geleerden schijnt dit te maken te hebben met compensatiegedrag voor hun geringe eigenwaarde...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is er een soort 'devaluatie' van de waarde van het uitroepteken en het vraagteken gaande. In MSN-taal van pubers zie je bakken uitroeptekens en vraagtekens.

Het zou wel wat met een laag gevoel voor eigenwaarde te maken kunnen hebben, wat dan gecompenseerd wordt door de vraag of het antwoord extra te benadrukken. Ik vind het aanstelleritis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dan klinkt het over drevener en dus belangrijker
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sommige mensen denken nu eenmaal dat ze anders over het hoofd worden gezien. Een vraagteken kan ik nog serieus nemen, bij twee vraagtekens denk ik al dat ik met een warhoofd te maken heb.