Vraag je iemand zijn 'boerenverstand' te gebruiken, zegt dat dan iets, over hoe jij denkt over iemands intelligentie?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
10.1K

Het beste antwoord

Als je iemand vraagt zijn 'gezonde boerenverstand' te gebruiken, vraag je hem om alle theoretische bullshit even aan de kant te zetten en ergens praktisch en logisch over na te denken.

Je zegt dus in feite dat iemand doorschiet in de theorie.

Praktijkgerichtheid en logica zijn, net als theoretisch denken, ook onderdelen van intelligentie. Je vraagt iemand dus een ander deel van zijn intelligentie aan te spreken.

Volgens mij is er geen boer die zich door deze uitdrukking beledigd voelt, ik als boerendochter in elk geval niet! De persoon die aangesproken wordt, kan het wel opvatten als 'Hou nou eens op met luchtfietsen, doe 'ns effe normaal!' en dat is dan weer minder leuk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Nee. Je vraagt iemand om even nuchter na te denken,
AWM
14 jaar geleden
Boerenverstand is een eigenschap die mensen wordt toegeschreven wanneer zij zonder dat zij daartoe een vooropleiding hebben gevolgd een logische redenatie volgen of duidelijk aanvoelen hoe de vork in de steel zit. In eerste instantie werd het vooral gebruikt voor mensen van het platteland die goed op argumenten konden wijzen en logisch konden redeneren terwijl dit niet kon worden verwacht wanneer alleen gekeken werd naar de voltooide opleidingen.

Boerenverstand bestaat voor een deel uit levenservaring en een deel uit opvoeding en aangeboren eigenschappen.

In 2007 werd 'boerenverstand' uitgeroepen tot het mooiste agrarische woord

Toegevoegd na 32 minuten:
ja en eht zegt iets over hoe jij denkt over iemands intelegentie
in dit geval boerenverstand......niks mis mee
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, en het zegt ook iets over je eigen verstand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet alle kritiek is negatief bedoelt.
Ja zeker, boerenverstand is op de praktijk gebaseerd... En in de praktijk zijn de zaken optimaal georganiseerd, dus boerenverstand is effectief en derhalve intelligent... Maar doet iemand DAT NIET, dan is dat niet intelligent, dus in de praktijk is het niet een compliment, want dat boerenverstand gebruiken doet hij dus niet en als er nu een simpele oplossing is en hij ziet dat nog niet, dan is die persoon die nalaat zijn boerenverstand te gebruiken dus NIET intelligent... Dan kan hij dus veel beter... En daartoe nodig jij hem dan uit...

Dus als je zegt: gebruik je boerenverstand dan doe je dat naar iemand die slimmer kan doen dan nu...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een uitdrukking die minderwaardig en lomp is. Het wordt inderdaad gebruikt van "joh, denk eens even na". Alsof boeren geen verstand hebben, integendeel.

Als iemand deze uitdrukking gebruikt zegt dat helemaal niets over de intelligentie van diegene waar hij tegen spreekt, maar meer over zijn eigen manieren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee. Je zegt iets over zijn manier van het probleem benaderen. Mooi voorbeeld: een populaire vraag op GV is 0,999999* hetzelfde als 1. Daar kun je een boel hogere wisdkunde op loslaten en alles bewijzen wat je bewijzen wil, je kan ook met je boerenverstand concluderen dat twee verschillende getallen niet hetzelfde getal zijn.
Het is maar HOE je ernaar wil kijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat zegt niets over hoe je over iemands intelligentie denkt.

Je geeft alleen maar aan dat iemand het probleem even van de praktische kant moet bekijken, zonder er al te diep over na te denken.

Praktische ervaring levert namelijk zeer bruikbare kennis op.

Toegevoegd na 2 uur:
In de praktijk komt men overigens vaak met het boerenverstand op de proppen om uit te leggen:

"je hebt weliswaar volkomen gelijk, maar ik weet (het met mijn boerenverstand) wel beter"
rose
14 jaar geleden
Nee je wil die persoon even door elkaar schudden en objectief te laten denken.
Gewoon een nuchtere denkwijze zonder emoties.
Want boeren lijken geen emoties te hebben ........ hebben ze niet geleerd hoor wordt er gezegd, omdat ze altijd maar "warreken"....met hun handen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Boerenverstand is gewoon nuchter met beide poten in de klei! Als je dat af en toe kunt dan heeft dat zeker met intelligentie te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als jij iemand vraagt om zijn "boerenverstand" te gebruiken dan geeft dat in ieder geval aan dat jij denkt dat deze persoon nuchter genoeg is om op een onbevooroordeelde manier naar het probleem te kijken, en daar even logisch over na kan denken.

Als deze persoon zich dan beledigd voelt dan geeft dat aan dat hij dus niet weet wat er daadwerkelijk bedoeld wordt met "boerenverstand", en zegt het dus meer over hem, dan hoe jij over hem denkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tot op zekere hoogte wel. Boerenverstand gebruiken houdt in dat je iets op een rationele, logische en praktische wijze benadert. Met alle respect, blijkt die benadering vaak tot betere resultaten te leiden dan de nodeloos ingewikkelde oplossingen op simpele problemen waar HBO'ers en academici mee op de proppen komen.

Het geeft een beetje het contrast weer tussen praktische kennis en boekenwijsheid.