Waarom schrijven we het woord "een" (het lidwoord dus) eigenlijk met twee e's?

Toegevoegd na 1 dag:
Iedereen bedankt!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
1.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is de nederlandse taal, moeilijk en ingewikkeld!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan me goed voorstellen dat veel mensen het Nederlands een moeilijke taal vinden!

Antwoorden (4)

Omdat je het anders niet kan onderscheiden van en. En 'en' en een hebben een hele andere betekenis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een andere oplossing zou natuurlijk un kunnen zijn... Misschien komt dat nog, net als het woord 'eens' (in "dat zal ik eens doen" tegenwoordig vaak vervangen wordt door 'is'.
Het Nederlands kent in de nominatief (is de naamval die over het algemeen het onderwerp van een werkwoord aangeeft) twee bepaalde lidwoorden en één onbepaald lidwoord.

de, mannelijk (bepaald)
het, onzijdig (bepaald)
een (onbepaald)

Het onbepaald lidwoord een wordt in het Nederlands enkel gebruikt vóór een enkelvoud, om een onbepaald meervoud aan te duiden wordt simpelweg géén lidwoord gebruikt.

Voorbeeld:
Daar is een huis (lees één huis) (onbepaald enkelvoud, dus een)
Daar zijn huizen (onbepaald meervoud, dus geen lidwoord)

Een geeft dus een onbepaald enkelvoud aan, dus één (gelijk aan 1) en ja dan kun je moeilijk en schrijven want dat is een voegwoord!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat dat zo gegroeid is. In het Frans une en un, in het Duits ein en eins, in het Egels one, in het Deens en. Het lijke allemaal wel een beetje op elkaar. Heel lang geleden sprak men in elke plaats een beetje anders. Later ontstonden standaardtalen. In Nederland spreken we de taal van de 17eeuwse kooplieden. Die schreven dus: een. En korten het vaak af met 'n.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat we alle woorden met een lange ‘ee’-klank met ee schrijven – behalve in een open lettergreep binnenin een woord. Kreeg, geen, beef, vergeet, veel, dus ook ‘een’.
Waarom ee schrijven? Dat is ooit zo gegroeid, toen het Nederlands met latijnse letters geschreven ging worden. Je moet toch wat.