Wat zijn de vervoegingen van 'bridgen'?

bijvoorbeeld mijn ouders ...... (bridgen)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
5.1K

Antwoorden (3)

Er staan twee rijen in de link de tweede rij is correct:

Voltooid deelwoord
Wordt gebruikt om de voltooid tegenwoordige tijd, de voltooid toekomende tijd en de voltooid verleden tijd te vormen`
gebridget

Onvoltooid tegenwoordige tijd (ott)
Deze tijd geeft een handeling weer die op het moment van spreken plaatsvindt.
ik bridge
jij bridget
hij bridget
wij bridgen
jullie bridgen
zij bridgen

Voltooid tegenwoordige tijd (vtt)
Wordt gebruikt voor handelingen die gezien vanuit het moment van spreken in het verleden plaatsvonden en afgerond zijn.
ik heb gebridget
jij hebt gebridget
hij heeft gebridget
wij hebben gebridget
jullie hebben gebridget
zij hebben gebridget

Onvoltooid verleden tijd (ovt)
Deze geeft een handeling weer die in het verleden plaatsvond, en waarvan het `afgerond zijn` niet nadrukkelijk aanwezig is.
ik bridgete
jij bridgete
hij bridgete
wij bridgeten
jullie bridgeten
zij bridgeten

http://www.mijnwoordenboek.nl/werkwoord/bridgen

Met dank aan een oplettende reaguurder!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
onvoltooid tegenwoordige tijd.

ik bridge
jij bridget
hij bridget
wij bridgen
jullie bridgen
zij bridgen

voltooid tegenwoordige tijd.
Hier zou je waarschijnlijk snel een "d" achteraan zetten, maar dat is in het engels zo. in het nederlands geldt de regel, ook bij uit het engels geleende woorden, van 't kofschip.
Bridge eindigt met een sh-klank. Deze rekenen ze tot de s. EN deze zit in 't kofschip

ik heb gebridget
jij hebt gebridget
hij heeft gebridget
wij hebben gebridget
jullie hebben gebridget
zij hebben gebridget

onvoltooid verleden tijd

ik bridgete
jij bridgete
hij bridgete
wij bridgeten
jullie bridgeten
zij bridgeten
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
'Ik bridge - jij/hij/zij bridget - jij/hij/zij bridgete - wij/jullie/zij bridgeten' is inderdaad juist.
In de verleden tijd zijn er twee mogelijkheden (zie de bron; dat is de officiële woordenlijst). Dus 'hij bridgete - wij bridgeten' is juist, maar ook 'hij bridgede - wij bridgeden'. Dat komt doordat zowel de uitspraak 'britsjen' (met stemloze s-klank) als de uitspraak 'bridzjen' (met stemhebbende z-klank) voorkomt.