Maak er maar een woord 'mee' of 'van'?

Op de melodie van 'zeg ken jij de mosselman' is een soort letterlied bedacht. Bv: zeg ken jij de letter -OE-, de letter -OE- enz. Als laatste eindigt het lied met: maak er maar een woord MEE. Of moet het zijn: maak er maar een woord VAN. Wat is correct Nederlands?

11 jaar geleden
in: Taal
1.3K

Het beste antwoord

het moet zijn,Mee,want je kunt Van 1 letter geen woord maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
slim opgemerkt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Van een letter kan je geen woord maken? Van is toch geen een letter. Ik denk overigens dat beiden kan.
Romaysa
11 jaar geleden
Je hebt helemaal gelijk!

Andere antwoorden (2)

Het kan beide. Een woord maken waarin de letters "oe" voorkomen, dan maak je er een woord van. Maar moet het beginnen met de letters "oe", dan maak je er een woord mee. Dus wil je dat er woorden als oefening en oerknal gemaakt worden, dan gebruik je *mee*. Maar verwacht je woorden als boer en hoeve, dan gebruik je *van*.

Toegevoegd na 3 minuten:
Je kunt trouwens beter zingen: Zeg ken jij de letters, in plaats van letter.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea: in een bepaald deel van de leren lezen en voorbereidend leren lezen periode spreek je van de oe als letter/klank. Niet als letterS dus.
Amadea
11 jaar geleden
Dan is de vraag niet duidelijk. Want de klank "oe" bestaat toch echt uit twee letters.
Amadea
11 jaar geleden
Kun je het alsjeblieft nou een keer met mij eens zijn, Pelle? Hoe zou ik, niet bekend zijnd met de huidige methode om te leren lezen, nou vermoeden dat vraagsteller met "oe" geen "oe" bedoelt? Er staat niet eens in de vraag dat het voor het leesonderwijs aan groep drie bedoeld zou zijn. Het kan net zo goed een groepsspel voor een ander doeleinde zijn!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zeg toch ook niet dat je er mee bekend moet zijn? Ik geef je er niet eens een min voor maar ik laat zien hoe het zit. Verder geef ik alleen een situatie waarin je oe als letter zou kunnen aanduiden of dat hier het geval is weet ik niet maar ik stel me ook zo voor dat de vraagsteller ook wel weet dat de oe uit twee letters bestaat. Verder ben ik het eens met de eerste antwoordgever maar nogmaals, ik min je niet eens.
Amadea
11 jaar geleden
Het gaat toch niet om een min? Maar om het feit dat jij mij erop wijst dat een "oe" als één letter wordt gezien. Terwijl dat door mij onmogelijk zo gezien kan worden. Mijn antwoord is duidelijk erop gebaseerd dat de klank "oe" uit twee letters bestaat!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zucht. Amadea, jij zegt dat vs letterS moet gebruiken en ik wijs jou er gewoon op dat er situaties KUNNEN zijn waar het woord letter ook goed is. Vervolgens word jij boos omdat ik het nooit eens met je eens bent? Wat heeft dit met met elkaar eens zijn te maken? Je mist in deze gewoon een stukje kennis en ik ben zo aardig jou die aan te reiken. Verder niets.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op dit moment baal ik enigszins dat ik Amanda niet kan plussen, want dit is een volkomen correcte reactie. Tevens bestaat de letter 'oe' niet, Pelle.
Afhankelijk of er één of meerdere letters gegeven worden door degene die het liedje voorzingt zal er dus 'letter' of 'letters' gezongen worden. Jouw eerste standpunt is ook volkomen onjuist want letter/klank is absoluut niet hetzelfde en zo formuleer je het hier wel. Hoewel het klopt dat je, als je praat over beginnende geletterdheid, wel te maken krijgt met de letter 'oe' of 'ei' etc.
Helaas is dit verbastering van de Nederlandse taal te noemen omdat deze letters gewoonweg niet bestaan. Als je dochter heel trots thuiskomt en zegt 'mamma, ik heb de letter 'oe' geleerd' dan mag je haar daarna weer leren dat 'oe' geen letter is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je praat wel heel erg tegenstrijdig filolanca door eerst te zeggen dat het niet bestaat en dat het dan opeens wel bestaat (ja precies in de wereld van de ontluikende geletterdheid). Zo leer je lezen: de oe spreek je uit als oe en het is dus een tweetekenklank en er is dus een fase waar wordt gezegd dat het een letter is. In die fase leer je dus ook meer dan 26 letters.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zeg dat het niet bestaat, vervolgens zeg ik dat het wel 'bestaat' maar dat het geen correct Nederlands is, hoezo spreek ik mezelf dan tegen? Je geeft het voorbeeld trouwens elke keer juist, maar je conclusie is verkeerd. Zolang je praat over klanken klopt alles wat je zegt, het is echter onjuist dat de 'oe'klank (of elke klank van twee tekens) gedefinieerd kan worden als letter.
Je leert in die fase niet meer dan 26 letters, je leert meerdere klanken..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eens met pelle. Spellen: pen. Puh Eh n. Peen: puh ee n. Klinkt als 1. Is 1 klank. Klinkt dus als 1 letter. Boek: buh oeh k. Enz. @amadea jij bent er altijd als eerste bij om iedereen! Op zijn/haar fouten te wijzen... De pot verwijt... Enz
Amadea
11 jaar geleden
Vraag eerst eens aan de vraagsteller wat die precies bedoelt te vragen, voordat je voor die persoon beoordeelt dat een antwoord niet waardevol zou zijn!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zucht... Je hebt het nu over de uitspraak van een of meerdere letters, oftewel een klank. Niet de letter op zich.
Zowel jij als Pelle schijnen niet helemaal het verschil tussen een letter en een klank te kunnen of willen onderscheiden. Het alfabet bestaat uit 26 letters, met deze letters kun je meerdere klanken vormen, je blijft echter hetzelfde aantal letters behouden..
Dat jij iets vindt maakt het geen waarheid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb ook niet beweert dat wat ik vind de waarheid is. Dat maak jij ervan
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ha nu heb ik je amadea: je riep vanaf het begin dat het jou niet om minnen gaat terwijl ik zei dat ik je geen min gaf en nu roep je dat ik heb gezegd dat jouw antwoord niet waardevol was. Pats! Dat heb ik dus niet gezegd, ik heb alleen gezegd dat er situaties zijn dat je de oe wel als letter kan zien, misschien niet in jouw beleving en in die van Filolanca maar het is echt zo dat er meer 'letters' zijn te leren dan 26 als je het over groep 2 hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zal het maandag eens op school vragen. Mocht je dan gelijk hebben dan ben ik de beroerste niet om je gelijk te geven als het waar is. Dat kunnen niet alle mensen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Poison: het is gewoon zo dat je met kleuters niet over klanken praat en sommige methoden hebben het daarom dan ook over 36 letters maar ja zo zal de leerkracht het wellicht weer niet benoemen naar jou ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee die laat ons vooral goed articuleren. Zodat de uitspraak goed is. Had het tegen Amadea ;) leuke vraag!
Ik zou zeggen; "maak er maar een woord van".
Het woord maak je in de plaats van de klank 'oe'.
Je zou namelijk ook kunnen zeggen; "Zeg ken jij de puntje,puntje, puntje enz. Het klinkt echter niet ritmisch dus gebruik je de klank 'oe'. In het geval dat "oe' op zo'n manier gebruikt wordt, maak je een willekeurig woord ervoor in de plaats.

Ik zou zeggen:"maak er maar een woord mee", als de bedoeling was om de klinkers 'oe' te moeten gebruiken in het woord, zoals; 'zeg ken jij de boekenkast' enz.of het woord ermee te moeten laten beginnen.
Zoals ;' zeg ken jij de oesterman' enz.
Dan maak je met de letters 'oe' er dus een woord mee.
amc