Wanneer gebruik je at, on en in?

Wanneer gebruik je at, on en in in het engels.
Ik heb morgen een proefwerk en begrijp er geen bal van.
Is niet slim, weet ik.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
9.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Engels is wel een populaire, maar geen logische taal. Voorzetsels zijn altijd moeilijk, in elke vreemde taal en at-on-in vormt helaas geen uitzondering. Je moet gewoon stampen tot je erbij neervalt. En dan is morgen wel kort dag. Sterkte.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou de volgende link willen raadplegen voor je:
http://www.nubeterengels.nl
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
thanx

Het beste antwoord

At betekent letterlijk bij, en kan dus een plaats aangeven:

at school (bij school), at the bar (bij de bar).

Het kan ook een tijd aangeven:

at noon (12 uur 's middags), at 6 o'clock (om zes uur)

On betekent letterlijk op, en kan dus net als at een plaats aangeven:

on the bus (in de bus), on the road (op de weg; onderweg), on your head (op je hoofd)

Net als at, kan het ook gebruikt worden om een tijd aan te geven die meestal niet op een klok aan te wijzen is:

on Monday (op maandag); on the weekend (in het weekend)

In betekent net als in het Nederlands in, en wordt dus gebruikt voor een plaatsaanduiding:

in the room (in de kamer), in the ground (in de grond)

Het kan net als at en on ook gebruikt worden voor tijd:

in the winter (in de winter), in August (in augustus), in the afternoon ('s middags).

Er zijn voor zover ik weet geen echte concrete regels voor het gebruik van at, on en in wat betreft tijd. Gevoelsmatig is er voor mij wel de trend dat at vooral voor een exacte tijd gebruikt wordt die dus op een klok is aan te wijzen. On wordt meestal voor dagen gebruikt, en in veelal voor grotere tijdsperiodes zoals seizoenen, maar kan dus ook worden gebruikt in het gezegde "in the afternoon." Ik hoop in ieder geval dat de voorbeelden wat inzicht geven in het gebruikt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind je uitleg niet helder. Vooral als je zegt dat At letterlijk bij betekent. Maar dat is behoorlijk vaag. At gebruik je bij tal van zinnen.