Wat is het meewerkend voorwerp in de zin: Hij gaf zijn vriendin een dikke zoen?

ik heb namelijk een kleine ´´meningsverschilletje´´ tussen mij en mijn nederlands docent zij zegt dat een dikke zoen het meewerkend voorwerp is terwijl ik denk dat zijn vriendin het meerwerkend voorwerp is!

Toegevoegd na 54 seconden:
Meerwerkend = meewerkend

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
1.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo iemand heet een docente Nederlands. Ook een docent wiskunde kan een Nederlandse docent zijn. Zelfs je docent Frans kan een Nederlandse docent zijn (de Nederlandse nationaliteit hebben).
Het is een beetje flauw om je zo te verbeteren, maar je stelt je vraag in "Taal", vandaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
pfffff :P volgende keer let ik daar op
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gisteren was deze vraag bij "Een tegen 100". Misschien kun je hem dat eens laten zien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zowel taalkundig als fysiek is zijn vriendin het meewerkend voorwerp. Wat jou docente bedoeld is dat zij lijdt onder iedere kus van haar partner.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@sammydepap de school waar ik op zit is een vmbo school
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een DOCENT Nederlands ????? DOCÈNT ??
Dat geef je toch hopelijk wel even door aan de directie ; er zijn genoeg capábele, werkloze leraren die graag haar positie in zullen nemen.

Het beste antwoord

"Zijn vriendin" is inderdaad meewerkend voorwerp.
"een dikke zoen" is lijdend voorwerp.

Toegevoegd na 34 seconden:
Het meewerkend voorwerp in een Nederlandse zin is te vinden door de vraag (Aan) wie/wat + gezegde + onderwerp + lijdend voorwerp te stellen. Of ook wel gewoon door aan/voor ervoor te zetten.
bamibal
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Truukje: als je er "aan" of "voor" voor kunt zetten, dan is het een meewerkend voorwerp.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
;-)

Andere antwoorden (4)

Dikke zoen is 'lijdend voorwerp'
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt die zin waarschijnlijk gisteren bij 1 tegen 100 gezien. Toen was het goede antwoord "zijn vriendin" en dat lijkt me ook juist. Een vuistregel is dat je een meewerkend voorwerp kunt herkennen door er "aan" voor te zetten. "Hij gaf aan zijn vriendin een dikke zoen" is correct en betekent hetzelfde.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja klopt wat betreft die 1 tegen 100 vraag
Zijn vriendin is meewerkend voorwerp en dikke zoen is lijdend voorwerp. Hij gaf AAN zijn vriendin een dikke zoen. Wat gaf hij zijn vriendin? Een dikke zoen. Dus dikke zoen is lijdend voorwerp.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jammer voor je docente, maar jij hebt gelijk! Je komt erachter wat het meewerkend voorwerp is door de zin als vraag te formuleren: Aan (of in andere context: voor) wie werd de dikke zoen gegeven? Aan zijn vriendin dus. 'De dikke zoen' is het lijdend voorwerp. Wat werd er gegeven? Een dikke zoen.