waarom is de originele inktkleur blauw

er bestaan vele kleuren inkt maar waarom is de enige officile inktklleur blauw??

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
1.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens wie of wat is dit de enige officiele inktkleur?

Het beste antwoord

De originele inktkleur is niet zwart en wordt ook niet standaard uit een inktvis gewonnen.

Het gebruik van inkt is ontstaan bij het gebruik van materiaal dat beschrijfbaar was. In eerste instantie werd het schrift in steen gehakt. In China is het papier pas 100 na Christus uitgevonden. Beschrijfbaar materiaal was er al eerder, de Egyptenaren deden dat via papyrus.

Quote uit Museumkennis:

"In China wordt met inkttabletten inkt gemaakt, zowel om mee te schrijven als om mee te schilderen. Het tablet wordt over een inktsteen gewreven. Aan het slijpsel wordt water toegevoegd om de inkt vloeibaar te maken. De inkttabletten bestaan voornamelijk uit roet en dierlijke lijm, met kleine toevoegingen van andere stoffen. Die toegevoegde stoffen zijn voor de kleuring, versteviging en parfumering en bevorderen de houdbaarheid van de tablet. "

In de laatste link kan je lezen dat de Egyptenaren nog veel eerder inkt hadden uitgevonden:

"De inkt werd vervaardigd van roet en water, met Arabische gom (hars van de Nijlacacia) als bindmiddel. Voor speciale passages, titels en opschriften gebruikten de schrijvers rode inkt, gemaakt van oker. Zulke rode passages worden rubra genoemd (Latijns ruber = rood); ons woord rubriek is ervan afgeleid. "

Inkt had dus in principe ook meerdere kleuren, maar vooral de donkere door het gebruik van het roet.

Toegevoegd na 2 minuten:
(NB. ik beweer dus niet dat je geen inkt uit bijvoorbeeld Sepia kan winnen, dat gebeurt namelijk wel. Maar vanuit de oudheid werd volgens de bronnen de inkt m.b.v. andere grondstoffen gemaakt)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Volgens mij is de originele inktkleur zwart, dat is nl. de kleur van de vloeistof - inkt dus - die een inktvis afscheidt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn veel meer kleuren inkt dan alleen blauw..Of denk je dat geel van blauw afkomt??
Wat een onzin!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij print kleuren spreek je over Cyaan, magenta en geel steunkleur is zwart om diepte te ondersteunen.