Is er een verschil tussen 'wantrouwend' en 'wantrouwig' of zijn dit synoniemen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wantrouwend is Subject, wantrouwig object.

Het beste antwoord

Het is een nuanceverschil, maar wantrouwig slaat iets meer op iemands karakter (wantrouwig van aard) en wantrouwend meer op een concrete situatie, die aanleiding geeft tot wantrouwen. Zoals vaker met taal: als je je woorden niet al te nauwkeurig (nauwkeurend) kiest, of in spreektaal, zullen de woorden al snel door elkaar worden gebruikt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

bijde woorden hebben dezelfde betekenis
ligt alleen aan het sinsverband welke woord je daarvoor gebruikt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
iemand kijkt iemand wantrouw-end/-ig aan
hij is wantrouwend en ik ben wantrouwig
zo iets misschien , ik denk hetzelfde wantrouwen maar uit verschillede hoeken bekeken
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wantrouwig/wantrouwend zijn synoniemen van elkaar. Het zijn bijvoeglijke naamwoorden.
Toch is er wel verschil; zo is er bijv. "een motie van wantrouwen" in dit geval is het dus nooit een motie van wantrouwig. Het wantrouwen is dan een zelfstandig naamwoord geworden. Wantrouwig is alleen een bijvoegelijk naamwoord want je kunt er geen lidwoord voor plaatsen waardoor het een zelfst. naamw. zou zijn.
In feite zou het dan een soort wantrouwigheid moeten zijn en dat is dus wantrouwen.
amc
11 jaar geleden
de woorden betekenen hetzelfde maar je gebruikt ze anders
hij keek wantrouwend,
hij is wantrouwig.