Waarom wordt de ''c'' soms als ''k'' uitgesproken? Bijv. Lucas, Carriere, Camping etc.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
2.7K

Het beste antwoord

Andere antwoorden (1)

Dat ligt aan de letter die er achter staat, voor een u, een o en een a klinkt de c als k. Ezelsbruggetjes staan hier onder:

Kacecikoku
Alternatieven

C voor U, voor O, voor A. Klinkt altijd als ene K
C is een K voor O, U en A
een C voor een A, O, U, is ka, ko, ku. een C voor een E, I, IJ, is see, sie, sij
CACECICOCU uitspreken als: Ca(Ka)- Ce(Ce)- Ci(Ci)- Co(Ko)- Cu(Ku)
cacocuceci (spreek je uit als kaakookuuceecie)

Uitleg

Dit geeft aan of je de letter c of k moet gebruiken voor een klinker.

Toegevoegd na 1 minuut:
Voor een e of een i klinkt de c dus als s. Er zijn nog twee uitzonderingen en dat zijn: scepter en sceptisch:
http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/51/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
jc54
11 jaar geleden
Toch zijn er weer uitzonderingen. Tweemaal c klinkt als tweemaal k in accu, maar weer niet als tweemaal see in accent ;-)
Amadea
11 jaar geleden
Die ezelsbruggetjes lijken mij niet praktisch.'t Is al bijna niet te lezen, laat staan te onthouden...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat zag ik ook pas bij het kopieren maar amadea: het zijn er wel zes he, daarom lijkt het zo onoverzichtelijk. Het zijn dus zes ezelsbruggetjes voor hetzelfde, ik kan ze alleen niet meer weghalen om het leesbaarder te krijgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
jc54: na de eerste c staat ook geen klinker dus die heb ik niet meegenomen, daar zijn weer andere regels voor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Via de gegeven link kun je de ezelsbruggetjes ook beter zien: http://www.ezelsbrug.nl/nederlands/uitspraak/
Amadea
11 jaar geleden
Ik weet een betere: rucola.
Ik heb het rijmpje geleerd:
"De C voor O, U of A
spreekt men uit als een K"