Wat is een labberdoedas?

Ik heb die vraag ergens gezien en weet niet wat het is.
Weet 1 van jullie het?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
1.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bedoel je niet een: labradoedel? Dat ging even door mijn hoofd toen ik je vraag las. Dat is nl. een puppie uit een kruising tussen een labrador en een poedel....

Het beste antwoord

een oplawaai.
Rieneke1
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die onderste had het ook, maar jij had het eerste geantwoord.

Andere antwoorden (5)

Het eerste antwoord op google zegt "een oplawaai".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ouderwets gezegd op zijn amsterdams.
een draai om je oren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een labberdoedas is hetzelfde als een watjekou,nl een oplawaai,een opdonder of opduvel! Maar hoe je het ook noemt,meestal is het een pijnlijk iets. Let dus maar op,dat je er geen krijgt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een labberdoedas is een schertsende benaming voor een oorveeg, een klap, een oplawaai. Het is een vormvariant van haberdoedas, dat hetzelfde betekent en dat waarschijnlijk teruggaat op het Duitse hab' du das dat 'pak aan, dat is voor jou' betekent.

Labberdoedas is in de achttiende eeuw voor het eerst in het Nederlands opgetekend, en zeker tot aan het begin van de twintigste eeuw is het veel gebruikt. Het komt geregeld in romans voor, én het is veelvuldig gesignaleerd in verscheidene dialecten, in diverse vormen. Zo is het in Groningen opgetekend als abeldoedas, in het Oost-Fries als habbedudas, in Deventer als abbedudas en elders onder meer als appeldoedas en abberdoedas. Eén voorbeeld uit de negentiende eeuw, uit Ferdinand Huyck (1840) van Jacob van Lennep:

'Ik was naar kooi gegaan: en pas had ik naar de gis een uur geslapen, en droomde, dat moeder Pulver, die ik te huis gelaten had in de blije verwachting, met al onze zeven kinderen voor me stond, en dat mijn kleine Maarten, die nu ook al het zeegat uit is, een rateltje in de hand hield en een vervaarlijk leven maakte, zoodat ik hem een labberdoedas om zijn ooren gaf, en verzocht of hij op wou houen.'