Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom zijn sommige -schappen onzijdig, en andere vrouwelijk?

Je spreekt van het waterschap, en het ouderschap. Daarentegen is het de vriendschap, de beterschap, de vennootschap, en die zijn vrouwelijk volgens Van Dale.
Mijn digitale Van Dale kent 195 -schappen, die ofwel onzijdig, ofwel vrouwelijk zijn.
Door welke regel wordt dit bepaald?
En zijn er inderdaad geen mannelijke -schappen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
1.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag! +1
Zelfs 'onze taal' moet je hierop het antwoord schuldig blijven.
Zie: http://www.onzetaal.nl/advies/schap.php
Maar wie weet kunnen ze ons over een tijdje wijzer maken.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ha, die Hapax;

Wikipedia omschrijft het toch iets anders;

V: maakt van een bijvoeglijk naamwoord een zelfstandig naamwoord dat een toestand aanduidt.

O: omschrijft een geheel of een instelling dat iets omvat, vaak op basis van een zelfstandig naamwoord.

Alhoewel die omschrijving volgens mij ook niet klopt, want ik kan als uitzonderingen zo al maatschap, vennootschap en boodschap noemen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Concrete zelfstandig naamwoorden waar de voor staat zijn mannelijk, abstracte met de zijn vrouwelijk. De schappen die jij noemt zijn allemaal abstract, dus vrouwelijk. De schappen in mijn boekenkast daarentegen zijn onzijdig, want ik spreek van HET schap.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding