Wat betekent deze raar geformuleerde zin?

Paar jaar geleden kreeg ik een berichtje wat betrekking had op een foto van mij: 'ik denk dat jij qua capasiteiten veel hoger bent dan hetgeen je bewust laat zien, maar dit is een grap wat vele mensen zullen begrijpen'.

Heb er wel ideeën over maar ben toch benieuwd wat er precies mee bedoeld word, kwam het tegen in mijn inbox.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
1.2K

Het beste antwoord

Het klinkt als een soort Barnum-bewering (een uitspraak ie op vrijwel iedereen kan slaan, maar dermate persoonlijk is dat iedereen hem herkend als typerend voor hem of haar. Hij slaat echter als een tang op een varken.

Daarbij is het in zo ongelofelijk beroerd Nederlands geschreven, dat je er bijna nog een extra betekenis aan zou kunnen toekennen.

Wat er moet staan is :
Een paar jaar geleden kreeg ik een berichtje dat betrekking had op een foto van mij.
: Ik denk dat jij qua capaciteiten meer in je mars hebt dan je je zelf bewust bent (of : dan je laat zien - 'bewust laten zien' is onzin) , maar dat is een grap die vele mensen zullen begrijpen'.

De eerste zin is een vreemde, loze bewering die iedereen over iedereen zou kunnen zeggen (want vrijwel elk mens heeft latent talent) . Het tweede stukje over die grap slaat nergens op, want het is geen grap, en heeft ook geen enkel verband met de zin. Zo de schrijver geen borrel op had, heeft die zelf vermoedelijk ook niet helemaal begrepen wat hij of zij wou vertellen. Of het is een grap (die voor normale mensen overigens gewoon onbegrijpelijk is) en de persoon in kwestie bedoeld dus dat je helemaal niet meer capaciteiten hebt dan je laat zien, waarmee het nogal een slappe en wrange grap zou zijn.

Kortom, ik zou er geen aandacht aan schenken, want er zit niet echt een duidelijke bedoeling in, en waar die er eventueel geweest is, komt die er puur vanwege het taalgebruik al niet uit. Op zijn best is het lariekoek.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat jij dus nog meer aankan dan wat jij laat zien.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"maar dit is een grap wa vele mensen zullen begrijpen" komt er nog achteraan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar ik twijfel er niet aan dat er maar verrekte weinig mensen zullen zijn die er de grap van inzien.....
De verzender van die zin begreep vermoedelijk zelf ook niet helemaal de betekenis van wat hij of zij schreef. Het zijn geen capasiteiten maar capaciteiten. Betekenis: waartoe jij in staat bent, wat jouw mogelijkheden zijn. De persoon meent dat de uitstraling die jij geeft op die foto een lager niveau suggereert dan jij in werkelijkheid hebt. Maar dat je de pose op de foto blijkbaar niet serieus meende, maar het voor de lol zo deed.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
helemaal niet gek, amadea! maar ook een beetje een gok, he.
Amadea
12 jaar geleden
Dus het ging niet om de pose, maar om de locatie waar de foto gemaakt werd. Dan zal er een knipoog gemaakt zijn naar de oorsprong van dat museum. ('k Wist niet eens dat zoiets bestaat...!).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wow, dit is hogere paranormale vertaalkunde ; ik heb mijn best gedaan, maar dit had ik er niet uitgehaald.