Hoeveel woorden gebruik je gemiddeld als je tien minuten aan het praten bent?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
1.7K

Het beste antwoord

Als je op een normale snelheid spreekt, gebruik je ongeveer 150 woorden per minuut. Jouw speech van 10 minuten heeft dus ongeveer 1500 woorden.

Er is overigens veel informatie over te vinden op internet. Als ik "10 minutes speech" in google intyp, wordt het zelfs automatisch aangevuld met "...... how many words". Vervolgens vliegen de links je om de oren :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De redactie van wegwijslezer van het dagblad De Limburger behandelde precies dezelfde vraag in 2007. Zij heeft wetenschappelijk uitgezocht dat de mens 30.000 woorden in twee uren produceert. Teruggerekend naar 10 minuten is dit dus 2.500 woorden (30.000 : 120 x 10).

Graag laat ik u hun deskundige onderbouwing lezen in het onderstaande.

Iedereen doet het. Praten. We spreken gemiddeld ongeveer vijf miljoen woorden per jaar. Afgaande op telefoonrekeningen, schijnen vrouwen soms letterlijk uren aan een stuk te kunnen praten. Probeert u zich eens voor te stellen wat er in de hersenen van die vrouwen gebeurt. Wie twee uur onafgebroken praat, produceert zo'n 30.000 woorden. Elke seconde worden drie tot vijf woorden gereconstrueerd. En voor elk woord moet eerst een signaal door diverse hersendelen flitsen, eer het woord daadwerkelijk over onze lippen komt.

Slechts weinigen weten hóe we het doen, dat spreken. Wie de geheimen ervan kan ontrafelen, is dr. Ardi Roelofs van het Max Planck instituut voor psycholinguïstiek in Nijmegen. „Het fascinerende is dat we bijna altijd de juiste woorden vinden”, zegt Ardi Roelofs, „en dat we ons in die woordenstroom gemiddeld maar eens per duizend woorden vergissen. Het toont aan dat ons geheugen enorm goed geordend is en dat de woorden en de begrippen die we nodig hebben op een gebruiksvriendelijke wijze liggen opgeslagen.

Maar dan nog rijst de vraag: hoe weet een woord of een begrip dat het op een bepaald moment van de communicatie tevoorschijn moet komen? Waarom weten we feilloos wanneer we 'stoel' moeten zeggen, en een andere keer 'fauteuil', 'troon' of 'kruk', terwijl alle voorwerpen dezelfde functie hebben, namelijk zitmeubels? En hoe kan het dat als we 'palm' zeggen op een terrasje, de ober met een biertje komt aanzetten en niet met een boom of de binnenzijde van zijn hand?”

Voor het resterende gedeelte van de onderbouwing verwijs ik u graag naar de website van De Limburger (zie hieronder).