Mijn moeder deed vaak 's avonds de gordijnen dicht onder het motto "Men hoeft de hei niet te overzien". Kent iemand dit gezegde?

ik kan dat gezegde niet terugvinden op internet. Ik denk nu dat zij dit zelf verzonnen heeft. Maar misschien heeft één van jullie het ook weleens gehoord.
Alvast dank voor jullie reacties.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
2.3K

Het beste antwoord

Dit is een fascinerende vraag. Het is geen spreekwoord of gezegde. De inhoud is duidelijk ... niemand hoeft te zien wat er te halen valt. Vermoedelijk komt deze uitspraak uit een dialect of streektaal. Zelf denk ik dat deze uitspraak ergens in de buurt van een heidegebied is ontstaan. Hierover zijn prachtige boekjes zoals "Hönnig in de heide" van Huus van de Taol uitgebracht. Lees even mee : spreuken en zegswiezen geeft in het kört een hiele wereld an wiesheid weer. In ien zin wordt vaak een hieleboel zegd. Daorum bint over 't algemien dit soort boekies ok zo populair en is der aal weer vraog naor. In dit boekien bint de spreuken en zegswiezen themagewies plaatst. Makkelk aj der veur een bepaolde gelegneheid wat zuukt. Niet alle spreuken en zegswiezen bint algemien bekend. Maar deur ze te gebruken blieft ze leven!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

ja mijn oma zei ook zoiets
volgens mij betekend het zoiets van; je hoeft niet alles te zien of te weten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je reactie. Jouw uitleg klopt Ik wist de betekenis wel maar ik vroeg mij af of het een bekend gezegde was of dat mijn moeder het zelf had verzonnen. Andere mensen hadden er nl. nog nooit van gehoord.
Mijn oma heb ik het ook wel eens horen zeggen. Ik vermoed dat het een vrijwel uitgestorven gezegde is, want op internet is er inderdaad bar weinig over te vinden. De hei overzien betekent 'kijken wat er precies gaande is'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je reactie. Omdat mijn moeder weleens meer gezegdes verzon dacht ik dat ze deze misschien ook zelf bedacht had maar het blijkt dus toch een bekend gezegde te zijn (geweest0.