Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan iemand van een ander land Het verschil verstaan tussen Vlaams en Nederlands ?

Kan een persoon (bv uit de VS) verstaan dat Vlaams en Nederlands hard op elkaar lijkt maar met een accent ...Of denken ze dat het helemaal verschillende talen zijn ?

Ben gewoon nieuwsgierig ! ;D

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
875

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ik denk het wel; heeft natuurlijk wel met taalgevoel, ontwikkeling en ervaring met andere talen te maken. Ik denk dat het net zoiets is als dat wij (NL) over het algemeen het verschil wel kunnen horen tussen Amerikaans-Engels en Brits-Engels.

De zachte G is niet het enige verschil tussen Vlaams en Hollands (Brabanders en Limburgers hebben meestal ook een zachte G). Ik denk dat veel meer de intonatie het verschil maakt. Vlamingen praten 'zangeriger' (zo noem ik het), Nederlanders meer 'rechttoe, rechtaan'.
Zo horen kleine kinderen ook al het verschil tussen Amerikaans en Brits; tussen het 'knauwerige', 'plattere' van het Amerikaans en het meer 'achter in de keel', 'strakkere mond' van het Brits.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat ligt eigenlijk gewoon aan de persoon zelf. Ik kan zelf vrij goed accenten onderscheiden, en je kan er ook kennis over opdoen. Als je dat niet hebt, lijkt het mij lastig, alhoewel de talen op gehoor misschien op elkaar lijken. Er zit ook zeker een verschil tussen het limburgse gedeelte (zachte g) of het West Vlaams. Hollands (harde g) word getypeerd als lelijk door zijn harde schraapklanken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hangt ervan af in welk land, in sommige landen begrijpen ze niet eens dat een Vlaming, Nederlandse boeken leest, meestal denken ze van de Vlamingen dat ze Duits spreken (vooral die van Antwerpen)
Volgens mij denken ze dat het allemaal verschillende talen zijn, wees nu eerlijk mooi Nederlands of plat Antwerps lijkt totaal niet op elkaar.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding