Wat is het verschil tussen een discussie en een debat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
10.2K

Het beste antwoord

Een belangrijk verschil: bij een discussie wil je je discussiepartner overtuigen van je standpunt. In een debat wil je vooral de toehoorders overtuigen van je standpunt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Is precies hetzelfde, maar het is maar net hoe je deftig je het wil uitdrukken... Onderonsje kan ook...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een discussie kun je spontaan hebben, bij een debat zijn de partijen over het algemeen vooraf op de hoogte van het onderwerp.
14 jaar geleden
Een discussie is een vorm van bespreking, zoals een gesprek of andere vorm van communicatie, tussen twee of meer partijen over een bepaald onderwerp, waarbij de partijen elkaar van een bepaald standpunt proberen te overtuigen. Met behulp van argumenten proberen de partijen elkaar te overtuigen om uiteindelijk tot een conclusie te komen waar alle partijen het mee eens zijn.

Een partij kan dus zijn mening veranderen tijdens een discussie, en tevreden zijn met een alternatieve (tussen)oplossing, mits hier argumenten voor zijn gegeven. Dit in tegenstelling tot een debat, waarbij de partijen niet van hun mening wijken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een discussie kun je met iedereen in elke vorm hebben, zodra je met elkaar praat kan het al zo heten.

Een debat is een soort wedstrijd, en aan een hoop regels gebonden. Om de beurt een hoeveelheid minuten spreken, elkaar niet interumpperen, in sommige vormen mag dat in sommige rondes weer wel. Het is inderdaad niet gericht op overtuigen van je tegenstander maar van het luisterend publiek.