Is "äußerer Öffnungsdurchmesser ohne Gewinde ca. 85,3 mm" de buitenmaat of de binnenmaat van een pot?

Het gaat om schroefdeksels van glazen potten die ik nodig ben, maar ik weet niet wat ze met de maat van de deksels bedoelen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal

Antwoorden (4)

äußerer duidt op buitenmaat
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
äußerer Öffnungsdurchmesser betekent buitenste openingsdoorsnede
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Letterlijke vertaling:
uitwendige openingdoorsnede zonder schroefdraad ongeveer 85,3 mm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee Jove, dat betekent ...diameter ; doorsnede gebruiken we in het Nederlands (officieel) niet op die manier ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan klopt wikipedia niet:
"Het woord doorsnede wordt ook gebruikt om de middellijn of diameter van een cirkel aan te duiden.[1]" Maar de kans is groot dat Marleen als bron van kennis betrouwbaarder is dan Wikipedia, dus vooruit, i stand corrected :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:lollol: Nee hoor, maar ik ben nu eenmaal getrouwd met een werktuigbouwer, dus krijg al twntig jaar te horen DIAMETER !!! als ik 'doorsnee' zeg - wat ik natuurlijk lekker blijf zeggen, want dat is de 'volksmond-term'.
Er zijn nog wel wat van die technische termen die ik structureel verkeerd gebruik. De doorsnee slaat geloof ik puur op de handeling danwel een schematische afbeelding van het binnenwerk van iets ; dat hou ik even in het midden. Maar (blijkbaar) niet op de maat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan zal ik 't voortaan ook houden op diameter als ik weer eens aan t opscheppen ben tegen de dames
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vergis je dan niet in de buitenmaat en de binnenmaat ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gezien de buitentemperatuur denk ik dat ik het maar bij de binnenmaat hou
Als het over de pot gaat en niet over het deksel, bedoelen ze volgens mij de buitendiameter van de hals zonder schroefdraad. Met schroefdraad meegerekend zou het iets meer zijn, want die ligt er nog eens bovenop.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is een site waar ze glazen met schroefdraad verkopen.
Zie bron.
Eenzelfde glas met een opening gecodeerd TO 66 heeft een äußerer Öffnungsdurchmesser ohne Gewinde van 62 mm en een opening (öffnung) van 57 diameter.
Dat duidt erop dat het glas van de opening, maar dan zonder het schroefdraad bij de äußerer Öffnungsdurchmesser ohne Gewinde is meegeteld.
Het verschil met de opening bedraagt hier 5 mm.
Ik heb bij verschillende glazen gekeken. Die 5 mm kan variëren van 4 tot 6 mm.
Er is dus de binnenmaat van de opening, de buitenmaat van de opening ,et en zonder schroefdraad. En dan ook nog de breedte van een pot. Als de pot net onder de opening wijder wordt, is de breedte groter dan de buitenmaat van de opening.

Samengevat: de äußerer Öffnungsdurchmesser ohne Gewinde is de binnenmaat van de opening van de pot vermeerderd met de glasdikte van 4-6 mm.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is de diameter van de opening/hals van de pot, zonder schroefdraad gerekend maar met de wanddikte. Dus echt de afstand tussen de buitenste randjes van het potje.

Letterlijk : buitenste openingsdiameter zonder schroefdraad ca. 85,3 mm.

Past dus onder een deksel met een binnenmaat (zonder schroefdraad, en ook zonder de buitenrandjes meegerekend) van 85,3 mm.

Helaas kan ik er niet echt een plaatje van vinden, maar de BUITENdiameter van de pot en de BINNENdiameter van het deksel moeten gelijk zijn.
Bij de POT geven ze dus de ÄUSSERER diameter, bij een DEKSEL de INNERE diameter.

Toegevoegd na 5 minuten:
Zie plaatje (even snel snel gemaakt hoor) ; zo meet je dus de totale opening van de pot, en de open ruimte van het deksel.

Toegevoegd na 7 minuten:
Oh, en de schroefdraden reken je in beide gevallen niet mee, want die vallen 'in elkaar weg', net buiten de pot en net binnen het deksel.