van waar komt de term volslank?

"vol" begrijp ik nu nog wel, maar "slank"? vollijvig e.d. zou een correctere omschrijving zijn. men zegt tegen dunne mensen toch ook niet "rankdik"?

Toegevoegd na 21 minuten:
ik bedoel hiermee niet dat ik de exacte betekenis van dit woord wil kennen, wel hoe me ertoe komt dit woord te vormen. Volslank wordt bv. ook gebruikt voor echt dikke mensen (meestal vrouwen) allicht dus wel een eufemisme...
alleen begrijp ik het gebruik van het woord "slank" hier niet. De betekenis van het woord "slank" is (luidens het woordenboek "dun", "fijn", "tenger"...
En vol is het tegenovergestelde van "tenger"... dus er zit een contradictie in dit woord...

12 jaar geleden
in: Taal
1.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die vraag is pas nog gesteld, kijk aldaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/verschil-tussen-voluptueus-volslank-dik.293779

Het beste antwoord

Uit het Duits komt die term: vollschlank.
Het ontstond rond de eeuwwisseling van de 19e en de 20e eeuw. Waarbij 'vol' een intensievering uitdrukt, zoals in het vol van volle melk. Het is een verzachtende beschrijving van iemand die aan de dikke kant is.
Amadea
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Slank, maar dan aan de volle kant.

Vergelijkbaar met bijvoorbeeld "ruim honderd euro". Het is een benaming om aan te geven dat het iets meer is dan het genoemde.

Slank zou namelijk een verkeeld beeld kunnen geven, vandaar volslank.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat noemt men een eufemisme.