Wat betekent lees: met dubbele punt? (lees:en dan hier een woord)

Als men een zin typt, gebruik men soms lees:
om waarschijnlijk iets te verduidelijken. Maar wat is de exacte betekenis van lees met dubbele puntjes tussen haakjes? (lees:tussen haakjes)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
38K

Antwoorden (3)

Het is een verduidelijking van de betekenis van de schrijver. Soms kan een zin op meerdere manieren uitgelegd worden. Om ervoor te zorgen dat de lezer begrijpt wat er tussen de regels in geschreven staat (Lees:bedoeld wordt) kan je een toevoeging geven om de betekenis te verduidelijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan inderdaad gebruikt worden om iets duidelijk te maken maar dan op een manier dat je een beetje een woord gebruikt na de dubbele punt wat er niet echt in de context van het verhaal past.
Bijvoorbeeld een erg nette tekst en bij de mensen die niet veel te besteden hebben (lees: sloebers) dit is dan erg extreem maar zoiets wordt het gebruikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij is het iets ingewikkelder. Je gebruikt het om aan te geven dat je eigenlijk iets net hebt neergezet wat je niet zo bedoelt en om duidelijk te maken dat je het zo niet bedoelt zet je (lees:....) neer.

Bijv een stukje over een feestje: "De man van mijn vriendin kust mij soms ook vol op de mond, die is nog al aanhankelijk (lees: klef) van aard, maar omdat er niks achter zit vind ik het wel best. "

Je zegt dus iets maar eigenlijk bedoel je iets anders, je bedoelt het negatiever dan dat het er staat. Eigenlijk raar dat we het gebruiken maar ja....

Nog wat voorbeelden ter verduidelijking:

Over een vreemde familietraditie: "Mijn schoonzusje weet ervan en heeft zich ermee verzoend (lees: hoofdschuddend opgegeven). "

Dus eigenlijk bedoel je helemaal niet dat ze zich ermee verzoend heeft maar dat ze er geen moeite meer voor doet om het te begrijpen.

Nog een "Op de snelweg heb ik ontdekt dat onzelieveheer rare (lees: asociaal-egoïstische) kostgangers heeft... "

Ook weer zo'n voorbeeld. Waarom zet je niet meteen 'asociaal-egoïstisch' neer? Tja, zo staat het wat minder 'asociaal'?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is het ook niet altijd grappig bedoeld?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goede vraag! Ik weet het niet 100% zeker maar waarschijnlijk wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het komt bij mij wel altijd zo over. Ook in jouw voorbeelden is het enigsinds lachwekkend.