Waarom noemen we een dik boek een ' dikke pil' ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
8.5K
Cryofiel
12 jaar geleden
Zo'n dikke pil moet je goed tussen je knieën klemmen. Als je die pil maar braaf gebruikt, zul je niet zwanger worden.
Amadea
12 jaar geleden
Omdat je er een hele kluif aan hebt om die geconsumeerd te krijgen!

Het beste antwoord

Waarom noemen we een dik boek ook wel een dikke pil?
Het woord pil is ontleend aan het Latijnse pillula, dat 'balletje, klompje' betekent. Hierin herkennen we pil in de medische betekenis: 'een klein balletje of klompje van een bepaald geneesmiddel, bedoeld om in zijn geheel door te slikken'. Volgens het Woordenboek der Nederlandsche Taal (WNT) heeft pil echter ook de volgende betekenis: "Bij uitbreiding: een groot brok, een dik stuk van iets (...) Vandaar 'een dikke pil' (...)."
fremar
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het woord pil is ontleend aan het Latijnse pillula, dat 'balletje, klompje' betekent. Hierin herkennen we pil in de medische betekenis: 'een klein balletje of klompje van een bepaald geneesmiddel, bedoeld om in zijn geheel door te slikken'. Volgens het Woordenboek der Nederlandsche Taal (WNT) heeft pil echter ook de volgende betekenis: "Bij uitbreiding: een groot brok, een dik stuk van iets (...) Vandaar 'een dikke pil' (...)."

Bij pil in een dikke pil is dus sprake van uitbreiding van de gewone, medische betekenis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oftewel: Het is net zo lastig om door dat boek heen te komen als om een hele dikke pil door te slikken (wat zeker geen sinecure is).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit vind ik dan weer het beste antwoord. De anderen leggen de link tussen de twee niet echt uit.
Annswers
12 jaar geleden
Wat is sinecure in deze context?