hoe noem je het als 2 mensen elkaar aanvullen? zo'n soort spreekwoord

Toegevoegd na 28 minuten:
Dus stel de een is goed in organiseren en de ander in marketing. dat ze allebei iets hebben dat elkaar goed aanvult

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
11.2K

Het beste antwoord

Ik denk dat je complementair bedoeld.
Dit is een woord wat daar vaak voor gebruikt wordt.

Dat betekent: aanvullend, completerend.

De een vult de ander aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tikrit
12 jaar geleden
maar je vroeg om een spreekwoord of gezegde ...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zo dacht ik er ook over maar blijkbaar sprokkel ook jij daar minnetjes mee, zal komen van iemand wiens beide hersenhelften elkaar niet meer zo goed aanvullen wellicht ;-) Ook van mij een dikke + dus!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het enige antwoord met een positieve balans hahha. PLUSJE
tikrit
12 jaar geleden
Ik vermoed dat de vraagsteller niet weet wat een spreekwoord is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@tikrit maak er een goeie vraag van en dan maar hopen dat deze vraagsteller hem ook leest hé ;-)
tikrit
12 jaar geleden
@GerdaMaria Gelukkig heb ik jou als medestander, anders had ik nóg meer gebaald ;)

Andere antwoorden (14)

Twee handen op één buik.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is eigenlijk meer als ze samenspannen, of altijd vooor elkaar zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch wel het eerste waar ik aan dacht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@tikrit Lig vooral niet wakker van die minnetjes.
Het is niet omdat jouw antwoord deze keer niet algemeen geliefd of aanvaard wordt dat het de volgende keer ook zo zal zijn.
Maak jezelf sterk door te blijven reageren en persoonlijk doen minnetjes mij gewoon wat dieper nadenken vooraleer ik nog eens een antwoord geef.
Dus...
op termijn maken die minnetjes jou mentaal sterker en daar kan je die down-duimers dan alleen maar dankbaar voor zijn, toch? De minnetjes geven doorgaans aan dat men jouw antwoord niet relevant vindt en ze hebben in principe niks te maken met jou als persoon. Als je dit los kan koppelen van elkaar dan raken die minnetjes jou niet meer op een manier die je als pijnlijk kan ervaren.
Wie toch een min geeft om persoonlijke redenen die heeft zelf nog veel te leren over zichzelf denk ik dan maar. Dus vooral niet persoonlijk nemen hoor. Ik kom enerzijds op goeie vraag voor de afleiding, de fun dus.
En anderzijds om mezelf consequenter en constructiever te leren communiceren.
Hoe meer je oefent hoe beter het lukt en hoe beter je ook leert omgaan met minnetjes en de vaak ondoordachte kritiek van anderen. Misschien helpt het ook jou om er een uitdaging van te maken om Bewuster te communiceren en alle kritiek als bruikbare meststof voor jouw groene weide te aanvaarden?
Ik wens het jou van harte toe dat je hier lol aan blijft beleven hoor. Groetekes en Have Fun Anyway ;-)
tikrit
12 jaar geleden
@gerdamaria Dank je voor je bemoedigende woorden, ik heb intussen al veel bijgeleerd.
Twee zielen, één gedachte

Toegevoegd na 10 minuten:
Overigens ook "Twee handen op één buik"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op elk potje past een dekseltje? (dus in di geval: het dekseltje past op het potje)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dit betekent mee: hoe lelijk/met veel gebreken iemand ook is, er past altijd wel een partner bij.
Soulmates.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Opposites attrack oftewel tegenpolen trekken elkaar aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Telepathie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De één denkt het, de ander zegt het.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een dream team.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan ben je:
- een twee-eenheid
- als yin en yang...
Pieter2011
12 jaar geleden
Ik zou zo iets synergie noemen,
of symbiose, of
1+1 = 3
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die noem je 'compatibel'= bij elkaar passend (overeenstemmend, uitwisselbaar) of 'a match'.
Complementair of completerend zou ook kunnen.
Ben je completerend met iemand, dan ben je samen compleet.

Toegevoegd na 1 uur:
Spreekwoord; ze zijn aan elkaar gewaagd of
ze passen bij elkaar als twee trommelstokken.
amc
12 jaar geleden
Volgens mij bedoel je complementair zijn.

In sommige kringen spreekt men ook van coöperatief samenwerken.

Of er ook een spreekwoord aan dit fenomeen verbonden is weet ik niet.
Ik heb bij spreekwoord.nl wat opzoekwerk gedaan op trefwoorden maar heb zelf niets gevonden.
Aan de hand van de antwoorden die hier gegeven worden kan jij via onderstaande link misschien wel iets bruikbaar vinden?

Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn leraar engels noemt dat Jammen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat heet supplementaire informatie . Complementaire informatie is supplementaire informatie , die alleen waarde krijgt bij de ANDERE informatie.