is het "de afgelopen drie jaar waren een ontdekkingsreis", of "de afgelopen drie jaar was een ontdekkingsreis"?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
6.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je gaat de fout in bij ' drie JAAR'.
Bij drie JAREN, gaat het vanzelf goed, dan is het duidelijk meervoud, dus waren.

Antwoorden (4)

"De afgelopen drie jaren waren een ontdekkingsreis"

Toegevoegd na 6 minuten:
In deze zijn is "de afgelopen drie jaren" het onderwerp en dit onderwerp staat in het meervoud.

Toegevoegd na 6 minuten:
Foutje: zijn zou zin moeten zijn.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Waren", want "jaren" is meervoud. "Jaren" is in dit geval het onderwerp.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij drie jaar gebruik je het woord jaar als eenheid en kan de tweede vorm ook als doelt op de periode als geheel. Het wrikt wel wat voor mijn gevoel, maar als je in een houtzagerij zegt:"Drie meter is wel veel", dan kijkt niemand daar vreemd van op, zou je drie meters zeggen dan wordt dat geinterpreteerd als die stukken hout van een meter. Daarom zie ik niet in waarom datzelde niet voor tijdsperiodes geldt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is allebei niet goed.
het is namelijk als je het met één jaar zegt is het:
het afgelopen jaar was een ontdekkingsreis.
en met drie jaar:
de afgelopen drie jaren waren een ontdekkingsreis.
omdat als het onderwerp meervoud is, moet de persoonsvorm ook meervoud zijn. dit noem je overigens inversie en als dit fout gaat is het onjuiste inversie