René vd Gijp en Niels de Ruiter (darts commentator) gebruiken het woord 'mits' als 'tenzij'. Ik dacht echter dat 'mits' 'indien' betekent. Is dit zo?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
1.3K

Het beste antwoord

Zoals je in onderstaand stukje kunt lezen, wordt mits vooral in geschreven taal gebruikt. Bij Voetbal International hoor ik de heren ook vaak zeggen: ik irriteer mij enorm aan..... maar dat is een ander item :)

Mits gebruik je in de betekenis 'op voorwaarde dat' en
tenzij gebruik je in de betekenis 'behalve als'.

Toelichting:
De voegwoorden mits en tenzij worden soms verkeerd gebruikt. Een voorbeeld van onjuist gebruik:
(1a) Bezwaarschriften worden niet in behandeling genomen, mits deze tijdig worden ingeleverd.

Het moet zijn:
(1b) Bezwaarschriften worden niet in behandeling genomen, tenzij deze tijdig worden ingeleverd.

Mits betekent 'indien', 'op voorwaarde dat'. Een voorbeeld van het correcte gebruik van mits:

(2) U krijgt in de maand april bericht over eventuele belastingteruggave, mits u het daartoe strekkende aanvraagformulier tijdig indient.

Overigens wordt zowel mits als tenzij vooral in geschreven taal gebruikt; in gesproken taal wordt in plaats van mits eerder "als... tenminste" gebruikt:

(3) Je hebt recht op een versnapering, als je tenminste een consumptiebon bij je hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo erger ik mij enorm aan mensen die dingen zeggen als 'ik irriteer me enorme aan mensen die dingen zeggen als "Zo erger ik mij enorm aan mensen die dingen zeggen als"'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hihihi
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, heel leuk gevonden van Lavender ;)

Andere antwoorden (3)

Mits staat ongeveer gelijk aan: op voorwaarde dat, dus indien is correct, tenzij is niet goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mits is "Het is zo indien er aan de voorwaarde voldaan wordt...."
Tenzij betekend "Het is zo met uitzending van de volgende situatie".

Inderdaad kan je deze termen niet verwisselen zonder de fundamentele betekenis van de zin te veranderen.

Dit zie je steeds vaker.
Ander voorbeeld is dat als mensen een punt willen maken en ergens een accent op willen zetten, ze het woord "letterlijk" gebruiken.

"hij ging letterlijk uit zijn dak" -> zou hij echt door het dak zijn gegaan?

Ze gebruiken dus "letterlijk waar ze "enorm"of "erg" zouden moeten gebruiken.

Toegevoegd na 31 seconden:
SBS6 nieuws is er sterk in.....
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Tenzij betekend "Het is zo met uitzending van de volgende situatie"." Je bedoelt waarschijnlijk: met uitzondering van?
Verwarring met vermits denk ik, dat betekent wel tenzij, vermits ik het fout heb.