Hoe schrijf je de verkleinde vorm van update?

Als ik de regels volg kom ik uit op updateje maar dat staat natuurlijk niet. Updatje ziet er m.i. beter uit maar klopt niet. Hoe schrijf ik dit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
14.5K

Het beste antwoord

Het Groene Boekje (2005) zegt: "Engelse woorden die eindigen op een toonloze /ә/, behouden omwille van de uitspraak ook de eind-e.
cake - cakeje
milkshake - milkshakeje

Dus: updateje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Je zou kunnen zeggen kleine update, zo voorkom je kreupele woorden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen antwoord op de vraag eigenlijk, maar wel goed advies.
Kristal
12 jaar geleden
Zat ik ook te denken Moolkeesje. +1
Als je woord op een e eindigt dan komt er tje achter dus dan wordt het updatetje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet per se 'tje'. Alleen 'je' kan ook, bijvoorbeeld in 'snoepje'. De t zit er ook al in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Widar, lees het antwoord van joostje nog eens een keer over als je wilt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt gelijk, ik het het niet goed geïnterpreteerd. Dan nu het juiste commentaar: Het woord 'update' eindigt in geschreven vorm wel op e, maar in gesproken vorm niet en dat is waar het om gaat. In gesproken vorm eindigt het woord al op t, dus komt er -je achter, niet -tje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt gelijk, het is inderdaad update-tje.
Het is toch echt 'updateje'. Ik vind juist updatje er raar uitzien, spreek het maar eens hardop uit. Als je het raar vindt , kan je er een korte- of kleine update van maken.

Toegevoegd na 14 minuten:
je zou ook update-je kunnen schrijven, het is echter fout.
Google voor de gein eens op het woord 'updateje' en je ziet vele sites veschijnen waar het gewoon gebruikt wordt.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Updatje wordt door niemand voorgesteld, wel updatetje. Updateje ziet er ook vreemd uit in mijn ogen, het is echter wel juist.
amc
12 jaar geleden
Lees de vraag eens goed. De vraagstelster stelt 'updatje' zelf voor in haar vraag.
Het is wel logisch dat het raar staat, want update is een engels woord en in het engels kent men niet het verkleinwoord "tje" achter een zelfstandig naamwoord. Dus wat je eigenlijk doet is een engels woord op z'n nederlands verkleinen... dat staat raar.
Wat de regels ook zijn.

Dus ben ik het met Moolkeesje eens en zou ik voor een kleine update kiezen.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ alleen al,omdat je (weer ) mijn kant kiest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
M989, je kunt wel +1 schrijven, maar dan moet je het ook doen!
Zoals voorgaande antwoorders al gezegd hebben is het dus updateje, maar je zou ook kunnen gaan voor updat'je of update'je.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zou ook kunnen gaan voor updeetje of opdaterinkje, maar de vraag is, net als de bij jouw voorgestelde alternatieven, of ze juist zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zin ze zeer zeker niet.