'Derhalve' kondigt een logisch gevolg aan en 'aldus' een manier, schijnt. Maar welk voegwoord 'kan' dan wel?

In de zin 'Ik wil dat dit voor het laatst gebeurt in het jaar 2027, ... honderd jaar na het jaar waarin mijn vader is overleden.' kan ik niet bedenken welk voegwoord op zijn plek is. Dat grootvader in 1927 is overleden blijkt niet uit hetgeen voorafgaat aan deze zin. 'Zijnde' vind ik een wat laffe oplossing. Welk voegwoord is hier op zijn plek?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
1.7K

Het beste antwoord

Zoals bovenstaande antwoorder aangaf zonder voegwoord:

‘Ik wil dat dit voor het laatst gebeurt in het jaar 2027, honderd jaar nadat mijn grootvader is overleden.’

Of met 'oftewel':

‘Ik wil dat dit voor het laatst gebeurt in het jaar 2027, oftewel honderd jaar nadat mijn grootvader is overleden.’

Aldus de Van Dale : "ter verbinding van een verklarend zinsdeel aan een ander, waarbij de beide termen vrijwel synoniem zijn."
In dit geval is het jaar 2027 vrijwel synoniem aan 100 jaar na het overlijden van je grootvader.

ps. Ik heb je zin iets herschreven, zodat het woord 'jaar' er niet meer drie keer in staat. Dat was echt iets teveel van het goede.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
geheel mee eens
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed gevonden! Omdat het een vrij formele tekst is, leek mij gebruik van het woord 'oftewel' - volgens Van Dale spreektaal - minder gepast en heb ik ervoor gekomen om op de plek van de puntjes maar geen voegwoord op te nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank voor de snelle en goede reactie! Bij het teruglezen van mijn vraag kwam ik niet alleen drie keer het woord 'jaar' tegen, maar leek vader naast grootvader ook ineens een rol te vervullen in het raadsel. Fijn dat niemand daarover is begonnen.

Andere antwoorden (3)

Ik zou er "dus" neer zetten, maar heb ook de zin direct aangepast. Voor mijn gevoel klikt dit beter, aangezien jaar er dubbel in stond.

'Ik wil dat dit voor het laatst gebeurt in het jaar 2027, dus honderd jaar na het overlijden van mijn vader.'

Wat ook kan:
2027, dat is namelijk honderd jaar na het overlijden van mijn vader.

2027, aangezien het dan honderd jaar geleden is dat mijn vader is overleden.

Ik weet niet waar het voor is, dus kies iets wat voor jou het beste klinkt. Het kan op meerdere manieren. Het is voor mij onmogelijk een "beste" te kiezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies honderd jaar na.....
Het is dan honderd jaar....
Het kan ook zonder voegwoord

2027, honderd jaar nadat mijn vader is overleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wil dat dit voor het laatst gebeurt in het jaar 2027, dan wel honderd jaar later na het overlijden van mijn vader.
Je kunt ook ' oftewel' gebruiken of 'kortom'.
amc
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
'Dan wel' geeft een alternatief aan. Het gebeurt in 2027, óf het gebeurt 100 jaar na het overlijden (waarbij je dus niet weet in welk jaar dat dan is).
'Kortom' is een samenvatting. Je herhaalt in het kort wat in het vorige gedeelte uitgebreid is uitgelegd.
Oftewel, het enige juiste voegwoord, stond al in het vorige antwoord. Oftewel, dit is geen goede nieuwe informatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eens met Amadea.