Hoeveel procent van de mensen in Nederland spreekt Nederlands en hoeveel procent spreken er Nederlands als moedertaal ?

Toegevoegd na 22 seconden:
Met bron graag, liever geen wikipedia

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
8.8K

Het beste antwoord

Ongeveer 15 miljoen Nederlanders spreken Nederlands als moedertaal.

Steeds meer niet-westerse migranten spreken Nederlands. In 2006 lag het aantal Turkse Nederlanders dat met de partner nooit Nederlands spreekt op 45% (in 1998 was het 62%), en het aantal Marokkaanse Nederlanders op 39% (in 1998 was het 57%). Ook spreekt men vaker Nederlands met de eigen kinderen: in 2006 sprak van de Turkse en Marokkaanse ouders nog maar rond de 20% (in 1998 was het 40%) nooit Nederlands met de kinderen. In 1998 sprak 10% van de Turkse Nederlanders altijd of vaak Nederlands met de kinderen, in 2006 gold dit voor 30%. Bij de Marokkaanse Nederlanders steeg dit aantal van 15 naar 40%. Marokkaanse Nederlanders bedienen zich dus meer van de Nederlandse taal dan Turkse Nederlanders. Ze beheersen het Nederlands ook beter dan Turkse Nederlanders.
En aangezien we inmiddels 5 jaar verder zijn zullen de percentages nog verder zijn veranderd.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hebben (het) Nederlands als moedertaal/spreken Nederlands* niet spreken Nederlands als moedertaal.
Amadea
12 jaar geleden
Toch is dat de formulering van Taalunieversum...