Waar is het woordje 'hoor' goed voor?

bij de slager: "anders nog iets? Nee hoor, bedankt.."

"kan je dit even voor mij doen?
- Nou ik heb daar echt geen tijd voor hoor..
- ik heb dat al gedaan hoor
- oh ja hoor.."

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
3.8K

Antwoorden (9)

Ik denk dat dit woordje ofwel uit vroeger taal een manier was bevestigd te krijgen, dat iemand iets wel goed gehoord of gesnapt heeft... net als ze in Utrecht overal "waar achter plakken. Of om niet te direct te zijn met het antwoord, want mensen durven vaak niet helemaal te zeggen waar het op staat, dus nuanceren ze misschien het antwoord door er "hoor"achter te plakken of "toch".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn veel van dit soort uitroepen, waarvan de betekenis zo op het eerste oog niet helemaal helder is omdat het nogal is afgesleten. Ik denk dat er oorspronkelijk wel iets zal hebben gestaan in de betekenis van 'luister naar me', of 'hoor wat ik zeg'.
itsme
14 jaar geleden
in het engels kennen ze het ook: I don't want it, do you HEAR? ik denk dat het betekent versta je en (mischien blangrijker) vat je wat ik zeg?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het woordje "hoor" ontneemt de aangesprokene op een beleefde wijze de kans om te zwijgen... Hij kan knikken of wat mompelen maar hij zal als hij het gehoord heeft een teken moeten geven, want als hij dat niet doet, gaat de spreker opnieuw de vraag stellen, omdat die ervan uit mag gaan dat bij geen reactie de aangesprokene het niet gehoord heeft...

Dus het woordje "hoor" dwingt de ander op beleefde wijze tot reactie...

En daar is het goed voor en nergens anders, hoor...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoor bevestigt het reeds gezegde, al ligt er nu ook weer niet al te veel nadruk op; voor goed Rotterdams is het onmisbaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uitstekend Werner!
Zo over nadenkend krijg ik het idee, dat je ipv "hoor" zou kunnen invullen "dat je het maar weet" .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het maakt een antwoord wat minder formeel en dus wat gemoedelijker. 't is spreek taal. Eigenlijk verontschuldig je je er mee. Nee, bedankt klink zo hard (valt best mee, maar invergelijking met Nee hoor bedankt). Het maakt het net wat vriendelijker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gebruik van het woord 'hoor' kan twee doelen hebben:

1. Een bevestiging of verzekering na een uitspraak of mededeling.
Voorbeelden hiervan zijn:
Het was fijn hoor!
Ja hoor, ik kom!
Goed, hoor!

2. Een aanmaning.
Voorbeelden hiervan zijn:
Niet vergeten, hoor!
Niet meer zo,n troep maken, hoor!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vermoed dat het eigenlijk betekent: Hoor je wat ik zeg,wat in de loop der tijd "hoor"geworden is. Klinkt iets beleefder.