Waarom noemt men een bijl bot maar een mes stomp?

Het komt toch op hetzelfde neer, of niet? Ik vraag dit omdat ik zie dat er in sommige andere talen maar één woord voor stomp en bot is. Lijkt mij inderdaad genoeg.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
3.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij ons noemen ze een mes ook bot. Ben jij misschien 1 van de Vlaamse GV-ers?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben een rasechte Utrechtse (niet stad maar provincie).

Het beste antwoord

Bot en stomp kunnen veelal door elkaar gebruikt worden.
In onderstaande bron gebruikt men bot voor een mes.
In dezelfde bron staat dat beide woorden ook in figuurlijke zin verwant zijn: Een bot mens is een afgestompt mens.

De tweede bron is de basissite van bron 1.
Een informatief woordenboek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De punt noem je stomp (als deze tenminste stomp is) maar het snijvlak noem je wel degelijk bot (ik tenminste). Het gaat dus om welk deel van een mes je bedoelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zowel een snijvlak als een punt kunnen scherp zijn maar het tegenovergestelde is voor een snijvlak bot, ook omdat scherp de bedoeling is en een punt die niet scherp is noem je stomp. Het neemt niet weg dat een onscherp mes in een aantal dialecten 'stomp' wordt genoemd, zoals in het Gronings.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
met een bijl hak je en met een mes snij je..