Nederlands woord voor slachtmethode "pithing"?

Bestaat er een gangbaar Nederlands woord voor de slachtmethode "pithing"?

Ik weet wat het is, dus uitleg is niet nodig. Het gaat me om een gangbaar Nederlands woord.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
1.9K

Het beste antwoord

Spinalisatie, daarover wordt in de onderstaande bronnen gesproken. Maar over het algemeen gebruikt men in Nederland ook gewoon 'pithing'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn dank!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit had ik nodig. bedankt!

Andere antwoorden (1)

Definitie Nederlands: beschadigen van het weefsel van het centrale zenuwstelsel met een in de schedelholte ingebracht instrument

Planten en Dieren
EN: pithing
NL: vernietiging van het ruggenmerg met behulp van het rietje voor het verbloeden
Definitie Engels: Killing(e.g. cattle)by piercing or severing the spinal cord at or near the axis. The technique is also described in Article 8(3) of Common Position (EC) No 8/2001 of 12 February 2001 concerning the prevention, control and eradication of certain transmissible spongiform encephalopathies as "the laceration, after stunning, of central nervous tissue by means of an elongated rod-shaped instrument introduced into the cranial cavity".
Definitie Nederlands: "beschadiging van het weefsel van het centrale zenuwstelsel met een lang en staafvormig, in de schedelholte ingebracht instrument (pithing)." - "Jonc de saignée": Rietje dat bij het verbloeden tot in het ruggenmerg wordt gestoken waardoor een algemene spierverslapping optreedt. De Engelse term zou luiden 'pithing rod'. Een handzame vertaling ben ik nog niet tegengekomen. Voorlopig moeten we ons behelpen met een omschrijving.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Veel dank, maar het andere antwoord is net iets bruikbaarder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan