Welk Duits dialect gebruikt woorden als "dei" en "Kaifdatum"?

Ik kreeg van een Duitse winkel de volgende email:

"vielen Dank für Ihre email. Leider kann ich den Kauf über DEI Bankdaten nicht nachvollziehen. Wenn Sie mir das KAIFdatum sagen können habe ich die Möglichkeit einen Beleg zu finden."

Mogelijk is "kaif" een tikfout, maar "dei" toch zeker niet. De winkel bevindt zich in Ibbenbüren, Nordrhein-Westfalen, maar het woord "dei" lijkt me niet (Neder-)Saksisch of Middelduits. Kan me vergissen...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal

Het beste antwoord

Ik denk dat het typefoutjes zijn. Bij Kaifdatum is de i i.p.v. de u getypt, die naast elkaar op het toetsenbord zitten. Bij dei is gewoon de n niet ingetoetst.

Toegevoegd na 1 minuut:
Correctie, bij dei zijn de e en i gewoon omgewisseld. Iemand die met 10 vingers typt heeft gewoon de ene vinger te snel gebruikt dan de ander.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

bedoelen ze niet 'die' ipv dei? Kan ook een tikfout zijn. En kaif lijkt me ook een typefout inderdaad, aangezien de i ook naast de 'u' zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk niet dat het een Duits dialect is.
Volgens mij gaat het bij alletwee de woorden om tikfouten. 'Dei' Bankdaten moet 'die' bankdaten zijn. En zoals je zelf al zegt zal 'Kaifdatum' 'Kaufdatum' moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het zijn gewoon typefouten. Dat kan je zien omdat ze eerst 'Kauf' wel goed schrijven en daarna de 'i' in plaats van de 'u' schrijven. Die 2 letters zitten naast elkaar dus...
'Dei' moet 'die' zijn. Het is in dit geval 'die Bankdaten'.
Het kan ook niet 'dein' zijn, want ten eerste zouden ze het dan over 'ihre' Bankdaten hebben. De Duitsers tutoyeren zeker niet in zakelijke correspondentie.

In het zakenleven wordt zeker in Duitsland nooit in dialect geschreven en trouwens is er geen dialect dat deze woorden kent. Die is overal in Duitsland gewoon die.
amc
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Klopt. Nog een reden waarom het geen 'deine' kan zijn is dat er in de eerste zin 'u' werd gezegd. Dan is het niet logisch om in de tweede zin 'jij' te zeggen.
amc
12 jaar geleden
Dat zeg ik, de Duitsers tutoyeren niet. Je moet echt bevriend met ze zijn willen ze jou het 'du' aanbieden. :)
Is ook onvoorstelbaar dit in zakelijke mail te doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sterker nog, ook bij vrienden wordt het woord "du" vaak vermeden.
Toen een duitse vriend ons smakelijk eten wenste, en een vriend van me "du auch" terug zei, werd hij nogal raar aangekeken. Het komt nogal bot over schijnbaar
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Du zeggen Duitsers alleen tegen familieden en close vrienden. Al het andere wordt met Sie aangespreken.