Daarvoor is het etymologisch woordenboek.

http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/kruiwagen

kruiwagen* eenwielig voertuig 1343-1345 [MNW]
kruiwagen* [eenwielig voertuig] {crodewagen 1343-1345} van kruien + wagen3.

In dit geval geldt de betekenis van kruien:

kruien* een kruiwagen voortduwen 1300 [MNW]
kruien ww., mnl. crûden (sterk ww.) ‘stoten, duwen, stuwen, kruien’, oe. crūdan ‘drukken, persen (ne. crowd). Daarnaast staan mnl. crōde ‘tegenstand, moeite, hulp, troep, kruiwagen’
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het woord kruien heeft meerdere betekenissen, bijvoorbeeld ijsschotsen die over elkaar heen schuiven. Maar het betekent ook verplaatsen van zware dingen en dat is wat je doet met een kruiwagen.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom staat hier een minnetje bij? - Kruien is inderdaad het verplaatsen van zware dingen.
- Een kruier was een persoon die op het station de bagage van de passagiers in en van de trein zeulde.
- Een kruiwagen is dus een "vervoer"-tuig voor het verplaatsen van zware last.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kruien* [met een kruiwagen vervoeren, over elkaar schuiven (van ijsschotsen)] {cru(i)den [duwen, drukken, opdringen, voortduwen] 1300} middelhoogduits krōten [drukken], nederduits krūden, oudengels crūdan [drukken, duwen] (engels to crowd); etymologie onbekend. http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/kruien
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helder antwoord!